Uber kan bli regulert som taxiselskap

Ubers hovedkvarter i San Francisco.
Ubers hovedkvarter i San Francisco. Foto: Eric Risberg / AP

EUs generaladvokat mener Uber må anses som et transportselskap. Dermed kan Uber pålegges lisensplikt og godkjenning på samme måte som ordinære taxiselskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU-domstolen generaladvokat Maciej Szpunar la torsdag fram sitt forslag til dom i en sak fra Spania der Uber er blitt trukket for retten av Elite Taxi, en bransjeorganisasjon for taxisjåfører i Barcelona.

Szpunar mener Uber ikke kan klassifiseres som en digital tjeneste. Uber er ikke bare en app, men en organisasjon som administrerer et komplett system for transport på bestilling, fastslår han.

Generaladvokaten avviser også at Uber kan klassifiseres som en tjeneste for deling av biler. Grunnen er at det er passasjerene som bestemmer destinasjonen, og at sjåførene tjener godt på turene.

Konklusjonen er at tjenesten Uber tilbyr, må anses som en «tjeneste på transportområdet».

Akkurat som andre taxier

Det betyr at Uber ikke har krav på den friheten som gjelder for digitale tjenester. Tvert imot må Uber forholde seg til akkurat samme regler som andre transportselskaper. I Barcelona betyr det at Uber må ha drosjeløyver og godkjenning fra lokale myndigheter for å kunne operere lovlig.

EU-domstolens endelige dom i saken kommer først på et senere tidspunkt. Denne kan få stor betydning for Ubers framtid i Europa.

Uber reagerer kraftig på generaladvokatens konklusjoner. De fleste europeiske land regulerer allerede Uber akkurat slik generaladvokaten foreslår, påpeker selskapet.

– Men dette vil forhindre nødvendig reform av utdaterte lover som forhindrer millioner av europeere fra å finne pålitelig skyss med bare ett klikk, sier en talsperson for Uber i Frankrike ifølge nyhetsbyrået AFP.

Sak hos ESA

Uber er også på plass i Norge, men politiet har aksjonert mot norske sjåfører og bøtelagt dem for å kjøre uten drosjeløyve.

Nå venter Uber spent på utfallet av en separat sak som er til behandling hos EFTAs overvåkingsorgan ESA. Saken gjelder ikke Uber direkte, men handler om at ESA mener Norge har lagt så strenge begrensninger på antall drosjeløyver at det går ut over etableringsfriheten.

Det er ikke ventet at EU-domstolens avgjørelse om Uber vil få direkte betydning for saken ESA har mot Norge.

– Men vi skal nå gå igjennom generaladvokatens uttalelse og avventer avgjørelsen i EU-domstolen, sier ESAs pressesjef Anne Marte Vestbakke.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden