Meny

30 år siden Herald of Free Enterprise-ulykken

Se video fra den skjebnesvangre ulykkesdagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag 6. mars er det 30 år siden Storbritannias verste maritime ulykke i fredstid. 193 mennesker omkom da fergen «Herald of Free Enterprise» gikk rundt i Den engelske kanal.

Klokken er rett over 18 om ettermiddagen den 6. mars 1987. I den belgiske havnebyen Zeebrugge legger bilfergen «Herald of Free Enterprise» fergekaien bak seg på vei over til Dover i England.

Om bord på den syv år hamle fergen er et mannskap på 80, samt 459 passasjerer. Mange av dem er briter på vei hjem etter å ha besøkt kontinentet på en dagstur hvor billettprisen bare har kostet ett pund

Turen over kanalen og til England skal etter planen ta fire og en halv time. Men i løpet av 90 skjebnesvangre sekunder, er tragedien et faktum. «Herald of Free Enterprise» klarer aldri krysse kanalen, og for 193 av personene om bord skal denne turen bli deres siste.

Åpen baugport

På grunn av en rutinesvikt har det 132 meter lange skipet lagt ut fra Zeebrugge med baugporten åpen. I det skipet kommer opp i marsjfart, begynner store mengder sjøvann å fosse inn i skroget og fylle bildekkene med vann.

Britiske Kim Spooner minnes en onkel som omkom i Herald of Free Enterprise-katastrofen for 30 år siden under en minneseremoni i Zeebrugge, Belgia, 5. mars i år. Foto: AP / NTB scanpix.

En kilometer fra havnen kantrer den 8.000 tonn tunge fergen, og hundrevis av passasjerer må kjempe for livet i det iskalde vannet.

Alt skjer så fort at skipet verken rekker å sende noe SOS-signal, senke livbåter eller dele ut livvester.

Før natten er over, har 193 personer mistet livet, flere av dem innesperret inne i vrakret under vann.

Les også:   Se «Titanic»-forliset, minutt for minutt

Hjerteskjærende historier

I dag markeres det at det er 30 år siden Storbritannias verste maritime ulykke i fredstid. Beretningene fra de overlevende er hjerteskjærende og mange.

– Vannet strømmet inn og begynte å stige rundt meg. Ingen av oss kunne tro det vi så. Før vi så helikopterlysene, så vi på hverandre og tenkte at nå dør vi. Vi sa til hverandre: Lev sammen, dø sammen, fortalte en av de overlevende, den 30 år gamle mekanikeren Andrew Simons, til pressen dagen etter katastrofen.

I løpet av 90 skjebnesvangre sekunder, er tragedien et faktum og Herald of Free Enterprise kantrer over på sin venstre side. Foto: AP / NTB scanpix.

Gillian Lashbrooke, som var 16 år da ulykken skjedde, mistet moren, stefaren og en onkel i tragedien. Hun og tre stebrødre overlevde kantringen. I et fersk intervju med BBC i anledning 30-årsmarkeringen, forteller Lashbrooke at hun raskt skjønte at noe var galt.

– Jeg sto ute på dekk og tittet over rekkverket og ned på vannet da det startet. Plutselig begynte vannet å gli lenger unna. Jeg trodde først det bare var noe jeg innbilte meg, men så kantret skipet plutselig over, og jeg ble slengt bakover og slo meg bevisstløs, forteller hun.

– Da jeg kom til bevissthet igjen, lå jeg oppå noen stoler. Men de var på galt sted, fordi skipet lå på siden slik at gulvet nå hadde blitt en vegg. Alt jeg ønsket var å finne igjen moren min.

Til sist hoppet hun ned i det iskalde vannet og fortsatte kampen for å overleve.

– Jeg ble voksen den natten, forteller hun.

Ulykkesfergen fotografert i Nederland etter heving. Skipet ble senere fraktet til Taiwan og hugget opp. Foto: Wikimedia Commons.

Men den tragiske ulykken er også en historie om heltedåd og medmenneskelighet:

Daily Mail skriver om Andrew Parker, som etter at fergen kantret, brukte kroppen sin som en menneskelig bro slik at 20 passasjerer kunne gå over ham og redde seg selv.

Les også:   Rapport: – Brannen på Scandinavian Star startet sju steder

Fergeselskapet kritisert

I etterforskningen etter ulykken ble fergeselskapet Townsend Thoresen kritisert for sine sikkerhetsrutiner som på ulykkesdagen hadde sviktet i flere ledd. Det kom blant annet fram at en båtsmann som hadde ansvaret for å stenge baugportene, lå og sov da ulykkesfergen forlot havnen i Zeebrugge. I tillegg vedgikk førstestyrmannen at han ikke forsikret seg om at portene var stengt før han la ut fra land, noe som var hans ansvar.

Townsend Thoresen tok på seg hele ansvaret for ulykken, og ble siktet for «corporate manslaughter», som kanskje kan oversettes med bedriftsdrap. Det ble imidlertid aldri gjennomført noen rettssak.

Ulykken førte blant annet til at det ble innført krav om kameraovervåkning på låsemekanismen på portene, på vogndekket samt at kravene til nødbelysning ble skjerpet.

Katastrofen mobiliserte også en hel rekke av datidens popelite til å komme sammen under navnet «Ferry Aid» og spille inn Beatles-klassikeren « Let It Be» til inntekt for katastrofens etterlatte.

Townsend Thoresen byttet etter ulykken navn til P&O European Ferries og malte om alle sine båter til nye farger.

Den 132 meter lange ulykkesfergen «Herald of Free Enterprise» ble hevet kort tid etter ulykken. Men den ble aldri mer satt i trafikk og i 1988 ble fergen sendt til Taiwan og hugget opp.

Les også: 

Se de utrolige bildene av Titanics siste livbåt

Scandinavian Star-eierne var forfulgt av mystiske ulykker

Populært