Rapport: Godsfrakt til sjøs kan gi solid klimagevinst

Konteinerskipet Freya fra Heerenveen fotografert ved Drammen havn. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Konteinerskipet Freya fra Heerenveen fotografert ved Drammen havn. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved å overføre godsfrakt fra vei til sjø kan energiforbruket reduseres med minst 41 prosent og CO2-utslippene med minimum 39 prosent, ifølge en ny rapport fra DNV GL.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten er bestilt av Norges Rederiforbund og legges fram onsdag, skriver Finansavisen.

– Sjøtransporten er den mest klimavennlige transportformen. Det vil bli mindre køer, færre ulykker og redusert veislitasje. Dette gjør godsoverføring til et klima- og transportpolitisk kinderegg, sier forbundets direktør for næringspolitikk, Amund Drønen. Han hevder at de samfunnsøkonomiske besparelsene vil være på 1,3 milliarder kroner hvert år.

En overføring av 5 millioner tonn gods fra vei til sjø er beregnet å redusere CO2-utslippene med 300.000 tonn per år. Det vil erstatte opp mot 300.000 langtransporter med lastebil årlig.

Det tilsvarer ifølge DNV GLs eksperter klimaeffekten av at 150.000 fossile personbiler i Norge skiftes ut med like mange elbiler.