Meny

Volkswagen-ingeniør siktet i USA

Foto: Foto: NAF

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En Volkswagen-ingeniør som er tiltalt i en føderal domstol i USA, har erkjent skyld i forbindelse med utslippsskandalen og samarbeider med myndighetene.

Volkswagen innrømmet i fjor å ha installert programvare som skjuler de reelle utslippene fra kjøretøyene, på flere hundre tusen dieselbiler.

Saken mot 62 år gamle James Robert Liang fra California går for en føderal domstol i Detroit, og tiltalen fra 1. juni ble offentliggjort fredag. Ifølge tiltalen bidro ingeniøren på et tidlig stadium til å utvikle dieselmotorene som var utstyrt med ulovlig programvare, slik at de besto utslippstestene.

– Liang har innrømmet at han og hans medhjelpere visste at VW markedsførte sine dieselbiler til det amerikanske folk som «ren diesel» og miljøvennlige, heter det i en uttalelse fra det amerikanske justisdepartementet fredag.

Samarbeider

Liang samarbeider nå med de amerikanske etterforskerne som forbereder et rettsoppgjør i kjølvannet av Volkswagen-skandalen. Han har erkjent straffskyld for blant annet bedrageriforsøk, samt brudd på den såkalte ren luft-loven.

Den tyske bilgiganten må som følge av utslippsjukset belage seg på å betale flere millioner dollar i bøter, erstatning og forlik for å ha brutt miljø- og forbrukerlovgiving verden rundt.

Liang jobbet i Volkswagens dieselutviklingsavdeling i den tyske bilprodusentens hovedkvarter i Wolfsburg i Tyskland mellom 1983 og 2008.

«Rene dieselbiler»

I mai 2008 flyttet han til USA for å arbeide med den forestående lanseringen av Volkswagens såkalte rene dieselbiler der.

Liang innrømmer at han og hans «medhjelpere» i 2006 tok fatt på jobben med å utvikle dieselmotoren EA 189 for det amerikanske markedet, heter det i tiltalen.

– Da Liang og hans medhjelpere innså at de ikke kunne utvikle en dieselmotor som kunne innfri USAs strenge utslippsstandarder, utviklet og implementerte de programvare som kunne gjenkjenne hvorvidt et kjøretøy gjennomgikk amerikanske utslippstester via et dynamometer, opplyser amerikanske myndigheter.

Milliardforlik

For Volkswagen-modellene fra 2009 til 2016 fortsatte de å svindle amerikanske myndigheter ved å jukse på utslippstestene slik at dieselbilene innfridde utslippskravene, ifølge uttalelsen fra den amerikanske regjeringen.

På verdensbasis har selskapet solgt over 11 millioner dieselbiler med programvare som kan lure tester av kjøretøyenes NOx-utslipp. Det er fortsatt umulig å anslå hva den endelige prislappen for skandalen kommer til å ende på. I juni inngikk Volkswagen et forlik med amerikanske myndigheter og bileiere som innebærer utbetalinger på totalt 14,7 milliarder dollar – rundt 125 milliarder kroner.

Les også: Slik skal VW rette opp et dårlig inntrykk

Salget øker etter den store VW-skandalen

VW vurderer å slutte med dieselmotorer

Populært