Norsk vikingskip avslutter seilas

Draken Harald Hårfagre har avslutter reisen i Green Bay etter å ha seilt fra Haugesund. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Draken Harald Hårfagre har avslutter reisen i Green Bay etter å ha seilt fra Haugesund. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Det norske vikingskipet Draken Harald Hårfagre avslutter sin Tall Ship-seilas i Green Bay i delstaten Wisconsin etter de uforutsette navigatør-avgiftene i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi er så glade og takknemlige for at vi kom oss hele veien fra Norge, over Atlanterhavet, gjennom sjøveien St. Lawrence og til De store sjøer. Det har vært en moderne vikingsjøreise, skriver ekspedisjonen på sine nettsider.

Til tross for at den totale summen ble redusert fra 430.000 til 250.000 dollar – over 2 millioner kroner – fikk ikke vikingskipet samlet inn nok penger til å betale for den påkrevde navigatøren. Interesseorganisasjonen for norskamerikanere, Sons of Norway, startet en kronerulling for skipet. Det kom seg deretter fra Bay City til Chicago og videre til Green Bay, hvor seilasen nå ender. Etter planen skulle Draken seilt videre til Duluth i Minnesota.

Les også: Norsk vikingskip har nådd Nord-Amerika

– Der har det skandinaviske samfunnet vært sterkest og mest engasjert i å hjelpe skipet vårt fra starten, og det er en skuffelse å ikke kunne seile dit, sier kaptein Björn Ahlander.

Draken Harald Hårfagre, som er verdens største vikingskip, la ut fra hjemmehavnen Haugesund 24. april i år. På veien har det vært innom Island og Grønland. Skipet skal komme til New York i midten av september.

Draken Harald Hårfagre ble sjøsatt i 2012 og er bygget med Olav Tryggvasons sagnomsuste krigsskip Ormen Lange fra år 999 som mal.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus