Rapport etter TransAsia-ulykken:Pilotene får skylden etter fatal flystyrt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kapteinen sendte 48 mennesker i døden da han ignorerte feilmelding like etter take-off.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Taiwanske etterforskere la torsdag frem den endelige sikkerhetsrapporten som gir pilotene skylden for TransAsia-styrten hvor 48 mennesker omkom 4. februar i fjor. Rapporten fra Taiwan Aviation Safety Council (ASC) viser at pilotene ikke håndterte motorhavari på riktig måte og anbefaler flyselskapet en grundig gjennomgang av egne sikkerhetsrutiner.

Bakgrunn: TransAsia-piloten kan ha skrudd av feil motor

– Pilotene gjorde flere feil

Rapporten bekrefter funnene som ble gjort i lydopptak fra cockpit i juli i fjor , skriver Wall Street Journal. I opptaket kan man høre kaptein Liao Jian-zongs stemme i sekundene før flyet styrtet:

– Wow, vi dro i feil spake! sier han.

Kapteinen hadde slått av den friske motoren i stedet for å slå av den som ikke fungerte. I lydopptaket kan man videre høre at det var full forvirring i cockpiten mens kapteinen og styrmannen forsøkte å gjenvinne kontroll over flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene burde ifølge rapporten ha avbrutt takeoff da de merket at noe var galt. Etterforskere har tidligere fortalt at kontrollsystemet i cockpit meldte fra om feilen før takeoff. Styrmannen skal ha påpekt feilen fire sekunder etter avgang, men kapteinen svarte bare «OK, fortsetter takeoff», ifølge Taipei Times.

Se også: Her hever de flyvraket

Kapteinen fikk stryk

Etterforskerne peker i rapporten på opplæringen av pilotene, da det etter styrten kom frem at den 41 år gamle kapteinen strøk i simulatortrening i mai 2014. Begrunnelsen var at han delvis ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om hvordan han skulle håndtere at motoren skrur seg av under takeoff.

En instruktør bemerket at kapteinen, en tidligere militærpilot som allerede hadde strøket i opplæringen i et annet flyselskap, kunne trenge ekstra trening. Ifølge rapporten ble aldri opplæringen fulgt opp av TransAsia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ASC konkluderte med at flyselskapet må gjennomgå pilottreningen, egen intern overvåking og utbedre nye tiltak for å bedre flysikkerheten. TransAsia melder i en uttalelse at selskapet respekterer rapportens funn og at de har gjort tiltak for å bedre sikkerheten og opplæringen siden ulykken i fjor.

Les også: Piloten hylles for å ha ført ulykkesflyet i elven