Meny

Sprik i meldinger fra rettsmedisinere etter EgyptAir-styrt

Vrakrester og gjenstander som er funnet etter AirEgypt-flyet som sytrtet i Middelhavet forrige uke. 80 deler fra menneskelige levninger brakt til Kairo der de et blitt undersøkt av egyptiske rettsmedisinere. Foto: Handout / Reuters

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Meldingen om at rettsmedisinske undersøkelser av levninger fra EgyptAir-styrten tyder på en eksplosjon ombord, blir blankt avvist av lederen for det rettsmedisinske teamet.

– Alt som er offentliggjort om denne saken, er fullstendig feil. Det er snakk om rene antakelser som ikke kommer fra den rettsmedisinske ledelsen, sier Hesham Abdelhamid i en uttalelse til det egyptiske nyhetsbyrået MENA, ifølge Reuters.

Så langt er 80 deler fra menneskelige levninger brakt til Kairo der de et blitt undersøkt av rettsmedisinere.

En ikke navngitt rettsmedisiner uttalte tidligere tirsdag at det ennå ikke er funnet en eneste hel kroppsdel, «som en arm eller et hode» etter flystyrten. Samtidig er det ingenting som tyder på at skadene skyldes sammenstøtet med vannet. Dermed er den «logiske forklaringen» at flyet har eksplodert i luften, ifølge kilden.

– Men jeg kan ikke si hva som forårsaket eksplosjonen, understreker han.

Kriminalteknikere opplyste samme dag at det ikke er funnet spor etter eksplosiver etter flystyrten, melder nyhetsbyrået Reuters.

Bakgrunn: EgyptAir-flyet endret ikke retning før det forsvant

Spekulasjoner

66 personer var ombord idet flyet forsvant fra radaren og styrtet i Middelhavet mens det var på vei fra Paris til Kairo torsdag forrige uke

Det er ennå ikke klart hva som skjedde i minuttene før styrten, men spekulasjonene har vært mange. Flere eksperter har uttalt at mye tyder på at flyet, en Airbus 320, er blitt utsatt for et angrep. En alternativ forklaring har vært at flere tekniske feil oppsto samtidig slik at flymotoren brøt sammen. Det ble ikke sendt ut nødsignaler før flyet forsvant fra radaren.

Ifølge en tre år gammel rapport fra egyptiske luftfartsmyndigheter måtte det samme flyet nødlande i Kairo i 2013 kort tid etter at det hadde startet en flyving til Istanbul. Årsaken var overoppheting av den ene flymotoren.

Les også:  CNN: Røykvarslere slo ut på EgyptAir-flyet

– Ingen unormale svinger

Tidligere har Hellas' forsvarsminister Panos Kammenos uttalte at flyet gjorde flere brå svinger før det begynte å falle og forsvant fra radaren. Flyet skal ifølge Kammenos først ha gjort en 90 graders sving til venstre, deretter en 360 graders sving til høyre. Lederen for Egypts statlige navigasjonstjenester for luftfart, Ehab Azmy, fremholdt tirsdag at flyet ikke gjorde noen unormale bevegelser før det styrtet. Flyet fløy normalt i 37.000 fots høyde før det forsvant fra radarbildet, ifølge Azmy.

– Opplysningen innebærer at det sås tvil om det grekerne sier om at flyet plutselig mistet høyde før det forsvant fra radarbildet, sier Azmy ifølge BBC.

Det er ikke klart hvorfor opplysningene fra gresk og egyptisk hold er forskjellige.

Les også: – EgyptAir-flyger snakket med kontrolltårnet i flere minutter før ulykken

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus