Meny

De dødeligste hendelsene i EgyptAirs historie

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torsdag styrtet et fly med 66 personer om bord fra EgyptAir i Middelhavet. Det er ikke første gang flyselskapet har vært involvert i alvorlige hendelser.

Her er en oversikt over noen av de mest alvorlige hendelsene med fly fra EgyptAir.

Mars 1972: Et fly på vei fra Kairo til Aden karsjet inn i fjellene Shamsan. Alle 30 om bord døde.

Desember 1976: Et fly på vei fra Kairo til Bangkok krasjet inn i en bygning i Thailands hovedstad. Alle om bord (52 personer) og 19 på bakken omkom.

23. november 1985: Egypt Air flight 648 ble kapret av terroristorganiasjonen Abu Nidal. En egyptisk sikkerhetsagent åpnet ild, og drepte en av terroristene. Han og to av kabinpersonalet ble deretter såret. Skuddet førte til hull i skroget, som igjen førte til trykkfall. Flyet måtte endre høyde til 14.000 fot for at alle om bord skulle få puste. Da egyptiske tropper stormet flyet, resulterte det til at svært mange ble drept.

31. oktober 1999: Flyet fra Egypt Air var på vei fra Los Angeles til Kairo, da det styrtet sør for Nantucket Island i Massachusetts. Alle 217 om bord mistet livet.

7. mai 2002: En Boeing 737-566 fra Egypt Air krasjet nær Tunis internasjonale flyplass på vei fra Kairo. Av de 62 personene om bord mistet 14 mennesker livet.

Les også: Egyptisk fly med 66 personer styrtet i Middelhavet

Tidligere i år opplevde flyselskapet en kapring, som heldigvis endte godt for alle om bord:

29. mars 2016: Egypt Air flight 181 på vei fra Borg El Arab i Egypt til Kairo, ble kapret av en egyptisk mann, som tvang mannskapet til å lande på Larnaca på Kypros. Kapreren hevdet han hadde en bombebelte, men det viste seg senere at han ikke hadde noen eksplosiver på seg.

Les også : Flykaprer på Kypros hadde falskt bombebelte

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus