Meny

Scandinavian Star: Bergingsselskap tilbakeviser politiopplysninger

Bilde fra 8. april 1990 da mannskaper fra det svenske bergingsselskapet Röda Bolaget forsøker å slokke brannen om bord i Scandinavian Star i Lysekil havn i Sverige. Foto Per Løchen / NTB Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det svenske bergingsselskapet som tømte Scandinavian Star etter brannen i 1990, tilbakeviser politiets utsagn om at de kappet et omdiskutert hydraulikkrør i skipet, skriver Aftenposten.

Da etterforskningen av brannen ble bestemt tatt opp igjen i 2014, brukte politiet opplysninger fra det svenske bergingsselskapet Röda Bolaget for å avvise at det skal ha vært noen lekkasje fra et avkappet rør i hydraulikkanlegget i Scandinavian Star under brannen i april 1990.

Ifølge politiet var dette røret blitt kappet av ansatte i Röda Bolaget under forsøk på å senke bildekket etter at brannen var slukket. I en epost 8. november 2014 skriver imidlertid Per-Gunnar Lundin at ingen fra selskapet rørte disse rørene.

– Rørte ingen rør

– Jeg har snakket med mine kolleger om hva som skjedde med hydraulikken. Vi har ikke noe minne av at vi gjorde noe med noen av disse rørene. Vi konstaterte at det ene røret hadde delt seg, trolig når vi satte på trykk fra pumpen akter. Vi fikk ned hengedekket omtrent en halv meter, men så var det tverrstopp. Vi brukte trucker for å få ned bilene fra dekket. Konklusjon: Vi rørte ikke disse rørene som politiet feilaktig har skrevet, skriver Lundin i eposten som er gjengitt i Aftenposten.

Norsk politi skal etter planen være ferdig med sin nye etterforskning til sommeren. Overfor avisen vil de ikke kommentere opplysningene fra Lundin.

Den danske tidligere sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen uttalte i helgen at han så et avkappet rør i korridoren der hvor brannen herjet som verst. Det er blitt hevdet at opptil 120.000 liter diesel kan ha blitt ført gjennom dette røret.

Disse tekniske funnene er også blant grunnene til at flere hevder at brannen i båten oppsto som følge av bevisst sabotasje og ikke en pyromans handlinger.

Les også:   Dansk etterforskningssjef bryter tausheten om Scandinavian Star

Flere navngitt

Flemming Thue Jensen sier han har to navn på personer fra mannskapet som han sier må ha noe med brannene å gjøre. De hadde både nødvendig teknisk kunnskap om båten og anledning til å gjøre det som var påkrevet.

Onsdag kom også Thue Jensens tidligere sjef for den danske Søfartstyrelsens opklaringsenhed, Knud Skaareberg Eriksen, på banen. Han hevder han ga norsk politi fire navn på mulige gjerningsmenn bak Scandinavian Star-brannen.

Eriksen var med i den norske offentlige utredningen, ledet av avtroppende høyesterettsjustitiarius Tore Schei, som avga sin rapport i januar 1991. Han sier han har vært om bord på det utbrente skipet omkring 40 ganger. Han har siden 1990 ment at brannmønsteret ikke stemte overens med mistanken mot den danske trailersjåføren som tidligere var dømt for brannstiftelse og som selv omkom i brannen.

Les også:  Inspektør: – Scandinavian Star-brann påtent av mannskap

Fikk ikke svar

– Den danske sjåførassistenten kunne etter min mening ikke ha funnet ut av det med luftstyringen til en sånn brann. Jeg trodde i hvert fall ikke på at det kunne være ham, forteller Eriksen.

Derfor ga han fire navn til en norsk politimann under et møte, men han kunne ikke se at dette ble skrevet ned. Han skal også ha bedt om et referat fra møtet, uten å få det.

– De hadde funnet den de trodde hadde gjort det. Så det var fullstendig likegyldig hva jeg sa. Jeg har en helt klar mening om hva som har skjedd og også hvorfor. Men jeg vet ikke helt nøyaktig hvem som gjorde det, sier han.

Les også:  Tror sannheten om Scandinavian Star nå vil komme fram

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus