Sverige: Svært lite kriminalitet skyldes flyktninger

Ifølge statistikk fra svensk politi kan kun en prosent av alle lovbrudd i landet knyttes til asylsøkere eller flyktninger. 

Her overvåker en svensk politi en kø med flyktninger i Malmø. Av 540.000 registrerte lovbruddsaker er kun en prosent av tilfellene knyttet til asylsøkere i Sverige. Foto: Johan Nilsson / Tt / NTB scanpix

Her overvåker en svensk politi en kø med flyktninger i Malmø. Av 540.000 registrerte lovbruddsaker er kun en prosent av tilfellene knyttet til asylsøkere i Sverige. Foto: Johan Nilsson / Tt / NTB scanpix

Ifølge den svenske avisen Dagens Nyheter har det svenske politiet en egen kode i sine registre for å notere hvilke lovbrudd som kan kobles til flyktninger og asylsøkere som venter på oppholdstillatelse eller plassering ut i en kommune.

Koden, som er 291, har ifølge avisen blitt brukt siden oktober i fjor og skal brukes frem til slutten av februar i år. 

Kun en prosent

Tidligere har det svenske politiet ikke ønsket å uttale hvor mange lovbrudd som har blitt markert med 291, men Svenska Dagbladet kunne i slutten av januar avsløre at 5.000 lovbrudd var markert med koden. 

Totalt har det til nå blitt registrert 537.466 kriminelle hendelser. Dette betyr at de 5.000 lovbruddene som kan knyttes til kriminelle flyktninger og asylsøkere utgjør under en prosent av alle lovbrudd. 

Koden registreres i alle saker hvor asylsøkere eller flyktninger er innblandet. Enten det er at de står for lovbruddet, blir utsatt for lovbrudd eller er innblandet av andre grunner.

Thomas Wallberg, sjef ved det svenske politiets nasjonale operative avdeling, sier til Dagens Nyheter at tallene også er like hvis man ser på anmeldelsene politiet mottar. 

Les også: 14 pågrepet for planlagt asylvold i Sverige

Liknende tiltak i Norge

Ifølge TV 2 er det satt i gang liknende tiltak i Norge. Kripos har siden september 2015 startet et prosjekt, på oppdrag for Politidirektoratet, for å kartlegge kriminalitet hvor asylsøkere og flyktninger er innblandet. 

– Oppdraget innebærer å samle inn, vurdere å sammenstille informasjon fra politidistriktene som vi oversender til Politidirektoratet i form av jevnlige rapporter, sier presseansvarlig i Kripos, Ida Dahl Nilssen, til TV 2. 

Les også: Listhaug er svært fornøyd med nedgangen i asyltallene

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Kommentarfeltet er lukket for natten (23:00 - 06:00).

Velkommen til debatt i morgen tidlig klokken 06:00.

  • Avatar

    Gunnar Dalen tirsdag 09.02.2016, kl. 16:38:54

    bare vent til di blir husvarme...

    • Avatar

      Kari Lintoft tirsdag 09.02.2016, kl. 18:27:28

      Dette er ikke grunnen den morsomste kommentaren på lenge

    • Avatar
      Kommentaren er slettet

      • Avatar
        Kommentaren er slettet

        • Avatar
          Kommentaren er slettet

          • Avatar
            Kommentaren er slettet

            • Avatar
              Kommentaren er slettet

              • Avatar
                Kommentaren er slettet

                • Avatar
                  Kommentaren er slettet

                  • Avatar
                    Kommentaren er slettet

                    • Avatar
                      Kommentaren er slettet

                      • Avatar
                        Kommentaren er slettet

                        • Avatar
                          Kommentaren er slettet

                          • Avatar
                            Kommentaren er slettet

      • Avatar

        Bernt Hansen tirsdag 09.02.2016, kl. 15:46:21

        Statistikk meg en plass..
        DET er forstemmende å se at mediene tror at folk går på hvasomhelst...
        Av alle så er SD et levende eksempel på - det motsatte.
        DET at en prøver å undergrave samfunnet og manipulere sannheter er enormt skadelig.
        Håper SD stopper DET - før Sverige kollapser...

        • Avatar
          Kommentaren er slettet

          • Avatar
            Kommentaren er slettet

            • Avatar
              Kommentaren er slettet

              • Avatar
                Kommentaren er slettet

                • Avatar
                  Kommentaren er slettet

                  • Avatar
                    Kommentaren er slettet

                    • Avatar
                      Kommentaren er slettet

                      • Avatar
                        Kommentaren er slettet

                        • Avatar
                          Kommentaren er slettet

                          • Avatar
                            Kommentaren er slettet

                            • Avatar
                              Kommentaren er slettet

                              • Avatar
                                Kommentaren er slettet

                            • Avatar
                              Kommentaren er slettet

                              • Avatar
                                Kommentaren er slettet

                                • Avatar
                                  Kommentaren er slettet

                                  • Avatar
                                    Kommentaren er slettet

                                    • Avatar
                                      Kommentaren er slettet

            • Avatar

              Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 19:26:57

              Dette er nok bare et bestillingsverk fra Svenske myndigheter, og har ingen ting med virkeligheten å gjøre..
              Lærevegring kalles dette, og frustrasjon og hat kommer til å eksplodere når trykkokeren ikke makter mer..
              Svært uoverveid av søta brors ledere.. :-)

              • Avatar
                Kommentaren er slettet

              • Avatar
                Kommentaren er slettet

                • Avatar

                  Jan Evensen tirsdag 09.02.2016, kl. 15:01:38

                  Statistikk som kommer fra Sverige har dessverre mistet all troverdighet. Når det er sagt så hadde nok tallene sett ganske annerledes ut (forutsatt at disse tallene stemmer??) om man hadde inkludert første- og andre generasjonsinnvandrere med lovlig opphold.

                  • Avatar

                    Lars Erik Larsen tirsdag 09.02.2016, kl. 20:33:39

                    Den alltid like oppegående nasjonaløkonomen Tino Sanandaji har plukket dette makkeverket av en rapport i biter: https://www.facebook.com/ti...

                    • Avatar
                      Kommentaren er slettet

                      • Avatar

                        Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 19:22:13

                        Svenskene har innrømmet at de har skjult informasjon om forbrytelser begått av innvandrere, for å ikke skape rasisme..
                        Snakker om å snu verden på hodet.. :-)

                        • Avatar
                          Kommentaren er slettet

                      • Avatar
                        Kommentaren er slettet

                        • Avatar
                          Kommentaren er slettet

                        • Avatar

                          Lars Erik Larsen tirsdag 09.02.2016, kl. 14:53:36

                          Svensk statistikk, laget av et politikorps som ikke vil gripe inn når landets pur unge jenter blir seksuellt antastet på offentlig plass av skjeggebarn, fordi sannheten kan gavne SvD, er ikke verd fem sure sild.

                          • Avatar
                            Kommentaren er slettet

                            • Avatar
                              Kommentaren er slettet

                              • Avatar
                                Kommentaren er slettet

                                • Avatar

                                  Per Beverfjord tirsdag 09.02.2016, kl. 16:05:50

                                  Tror du ekstremister som Larsen lar seg påvirke ?

                                  • Avatar
                                    Kommentaren er slettet

                                    • Avatar
                                      Kommentaren er slettet

                                  • Avatar
                                    Kommentaren er slettet

                                    • Avatar
                                      Kommentaren er slettet

                              • Avatar

                                Aleksander_Angel_Ænørås tirsdag 09.02.2016, kl. 20:25:31

                                Svensk politi og media lar seg diktere. Jeg tror overhodet ikke på disse tallene.

                                • Avatar
                                  Kommentaren er slettet

                                  • Avatar
                                    Kommentaren er slettet

                                    • Avatar
                                      Kommentaren er slettet

                                      • Avatar
                                        Kommentaren er slettet

                                      • Avatar
                                        Kommentaren er slettet

                                        • Avatar
                                          Kommentaren er slettet

                                          • Avatar

                                            Torbjørn Tanem tirsdag 09.02.2016, kl. 15:30:08

                                            Slike nyheter passer nok ikke på denne nettsiden.

                                            • Avatar
                                              Kommentaren er slettet

                                              • Avatar

                                                Jan Kristian Storesund tirsdag 09.02.2016, kl. 17:58:13

                                                Ikke bare i Sverige. skjer det samme i Tyskland og Norge.

                                              • Avatar

                                                Jan Vidar Besteland tirsdag 09.02.2016, kl. 15:18:44

                                                Stakkars Svensk regjering, er de så desperate at de må spre slike løgner som ingen tror på lengre.

                                                • Avatar

                                                  Tor Orsteen tirsdag 09.02.2016, kl. 15:27:03

                                                  Fakta og statistikk er noe herk. Det ødelegger enhver debatt. MEN: Fatt håp! Hvis man kan påstå at fakta er løgn, kan jo Stutum fortsette å diskutere.

                                                  • Avatar
                                                    Kommentaren er slettet

                                                    • Avatar

                                                      Torstein vold tirsdag 09.02.2016, kl. 16:42:57

                                                      Stutum var faktisk Ap mann! For øvrig en som faktisk var morsom. Helt til det gikk opp for ham at folk tok ham alvorlig! Da sluttet han øyeblikkelig. Synd, for han tok jo problemet virkelig på kornet allerede den gang!

                                                  • Avatar
                                                    Kommentaren er slettet

                                                    • Avatar

                                                      Arne Åsmund Støylen tirsdag 09.02.2016, kl. 16:10:13

                                                      Tallene sier bare noe om hvor stor andel av kriminaliteten de som for tiden er asylsøkere har begått. Altså tar den ikke med de som har fått oppholdstillatelse eller som har fått avslag. Jeg vet ikke hvor mange som akkurat nå er asylsøkere i Sverige, men dersom det er færre enn 96 000 så er de overrepresentert. Forøvrig er jeg helt enig med deg og andre i at denne statistikken sikkert er manipulert. Svensk politi har åpent innrømmet å lyve om kriminalitet for å unngå å gi SD flere stemmer.

                                                      • Avatar
                                                        Kommentaren er slettet

                                                        • Avatar

                                                          Jan Kristian Storesund tirsdag 09.02.2016, kl. 17:57:03

                                                          Når en er så dum at en heller sprer hatet sitt en å se på hva som faktisk skjer rundt deg så er håpet ute. Du trenger ikke høre på noen, bare se ut vinduet, les litt fra uavhengig media og kanskje litt fra utenlandsk media så kanskje du lærer noe. Så slipper du avvise alt fra en part bare fordi hatet ditt blender deg.

                                                          • Avatar
                                                            Kommentaren er slettet

                                                            • Avatar
                                                              Kommentaren er slettet

                                                          • Avatar
                                                            Kommentaren er slettet

                                                        • Avatar
                                                          Kommentaren er slettet

                                                          • Avatar
                                                            Kommentaren er slettet

                                                            • Avatar

                                                              Nils Polden tirsdag 09.02.2016, kl. 15:16:21

                                                              Her er to begreper her. "Flyktninger" og "asylsøkere". Hva er det?
                                                              Så er vel de resterende 99% "svensker". Hva er det?
                                                              Der er 55 "no-go" områder i Sverige dominert av flyktninger og deres etterkommere.
                                                              Så er der vel 5.500 som er dominert av svensker. Ikke sånn, nei?

                                                              • Avatar

                                                                Jan Vidar Besteland tirsdag 09.02.2016, kl. 16:33:37

                                                                Merkelig jeg la med en link om no-go" områder i Sverige, men den ble forsvant.

                                                                • Avatar
                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                • Avatar

                                                                  Paal Vedeld Djupvik tirsdag 09.02.2016, kl. 15:46:48

                                                                  Men det er et paradoks at 76% av de innsatte for kriminell virksomhet i Svenske fengsler er folk fra den tredje verden som Afrikanere, Arabere, delvis Asiatere.

                                                                  • Avatar

                                                                    Torstein vold tirsdag 09.02.2016, kl. 16:47:25

                                                                    Merkelig! Ettersom politiets egne opplysninger viser at bare en enkelt prosent av kriminalitet utføres av utlendinger. Hvis 76 % av de innsatte i fengslene er utlendinger; hvor sitter alle de svenske kriminelle som har forårsaker over 500.000 kriminelle handlinger? Dette er rett og slett ikke logisk? Men det er kanskje svensk...?

                                                                  • Avatar

                                                                    Arild2440 tirsdag 09.02.2016, kl. 15:12:56

                                                                    Dette tror jeg er manipulert.

                                                                    • Avatar

                                                                      Rita Andreassen tirsdag 09.02.2016, kl. 15:10:08

                                                                      Merkelig at det er nesten de eneste sakene som florerer i media og allikevel er det ikke sant.

                                                                      • Avatar
                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                        • Avatar

                                                                          Antabus tirsdag 09.02.2016, kl. 15:59:26

                                                                          Iflg svensk statistikk blir 77,6% av voldtektene begått av muslimer.
                                                                          In 'Sweden, the rape capital of the West' ble det anmeldt 6700 voldtekter i 2014.
                                                                          Den muslimske andelen blir da rundt 5200.

                                                                          • Avatar

                                                                            Svein Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 15:46:17

                                                                            Når den svenske polisen ikke opplyser om lovbrudd, begått av innvandrere. Av frykt for at SD skal vokse enda mer. Tror jeg ikke helt på denne statistikken....

                                                                            • Avatar

                                                                              Jan Haugen tirsdag 09.02.2016, kl. 17:42:39

                                                                              Mer enn 5000 "Kode 291" på 3 mnd. tyder på det STIKK MOTSATTE....
                                                                              Svenske PK-Media er like lite å stole på som "støttepartiene" på Stortinget

                                                                              • Avatar

                                                                                Christian Botnvik tirsdag 09.02.2016, kl. 15:24:31

                                                                                Dette var da rart... Venter de til de blir svensker før de begår lovbrudd? Hvor mye av kriminaliteten blir begått av de med innvandrerbakgrunn, eller som er innvandrere?

                                                                                • Avatar
                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                  • Avatar
                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                    • Avatar

                                                                                      Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 19:09:54

                                                                                      Joda, men i de fleste andre typer kriminalitet, leder ikke-etniske Nordmenn, og innvandrere solid....
                                                                                      Så ditt poeng var ?? :-)

                                                                                      • Avatar
                                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                                        • Avatar

                                                                                          Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 19:18:36

                                                                                          Ta deg en kikk på politiets egne sider, så oppdager du fort at overskrifter basert på SSBs forfalskede materiale, ikke er verdt papiret det er skrevet på.. :-)

                                                                                          Antall drap har riktig nok gått ned, men ulike forbrytelser skyter i været, og utlendinger dominerer bildet og fengslingsstatistikken.. :-)

                                                                                          • Avatar
                                                                                            Kommentaren er slettet

                                                                                            • Avatar

                                                                                              Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 20:27:27

                                                                                              Tror ikke det.. :-)
                                                                                              Man lyver med statistikk når man regner lovbrudd per innbygger per år, i en sammenheng hvor innbyggertallet øker..

                                                                                              Realitetene er motsatt av hva du tror, og studerer du min link, vil du oppdage dette.. :-)
                                                                                              https://www.politi.no/vedle...

                                                                                              • Avatar
                                                                                                Kommentaren er slettet

                                                                                                • Avatar

                                                                                                  Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 20:39:11

                                                                                                  Jada, jeg er ikke uenig med noen for uenighetens skyld.. :-)
                                                                                                  Men grafene nede i linken min viser at man forsøker å bløffe oss med statistikk som ikke gir det riktige bildet av virkeligheten..

                                                                                                  • Avatar
                                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                                    • Avatar

                                                                                                      Jan Pedersen tirsdag 09.02.2016, kl. 20:52:23

                                                                                                      Hvis du ikke forstår deg på statistikk, blir denne diskusjonen umulig, og du vil ikke være istand til å forstå hva som skjer rundt deg ..:-)

                                                                                                      Økende antall innbyggere, gjør at antallet forbrytelser per innbygger går ned, mens faktisk antall forbrytelser allikevel øker kraftig...

                                                                                                      • Avatar
                                                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                                      • Avatar
                                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                                      • Avatar
                                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                                        Hva kan vi bli bedre på?

                                                                                        Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

                                                                                        Ja, jeg kan delta
                                                                                        Nei takk

                                                                                        Hilsen oss i Startsiden