Tyske tog rakk neppe å bremse før ulykken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Togene som frontkolliderte i Tyskland tirsdag, rakk trolig ikke å bremse før sammenstøtet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store togulykker i Europa:

* Juli 2013: 79 mennesker omkom og over 100 ble skadd da et tog sporet av i høy fart ved Santiago de Compostela i Spania.

* Mars 2012: To passasjertog kolliderte og sporet av i nærheten av Szczekociny i Polen. 16 mennesker omkom og 58 ble skadd.

* Februar 2010: 18 mennesker omkom da to tog kolliderte front mot front i landsbyen Buizingen i Belgia.

* Juni 2009: En eksplosjon på et godstog antente boliger hvor folk lå og sov i byen Viareggio i Italia. Over 20 mennesker omkom.

* September 2006: Et såkalt svevetog kjørte inn i et kjøretøy på en testbane i Emsland-området i Tyskland. 23 mennesker omkom.

* Januar 2006: 47 omkom da et tog på vei til Bar i Kroatia sporet av.

* Januar 2006: Opptil 46 mennesker omkom og nærmere 200 ble skadd da et tog sporet av og styrtet ned i en kløft utenfor Montenegros hovedstad Podgorica.

* Januar 2005: 17 mennesker omkom da et passasjertog kolliderte med et godstog nord for Bologna i Italia.

* Juni 2003: Et passasjertog og et godstog kolliderte ved Chinchilla i Spania. 19 personer omkom.

* Mai 2003: 34 mennesker omkom da et tog kolliderte med en buss i nærheten av Siofok i Ungarn.

* Januar 2000: 19 mennesker omkom da to tog kolliderte ved Åsta på Rørosbanen i Norge.

Transportminister Alexander Dobrindt (t.v.) og Bayerns innenriksminister Joachim Herrmann ved ulykkesstedet i nærheten av Bad Aibling. Foto: Michael Dalder / Reuters / NTB scanpix
Transportminister Alexander Dobrindt (t.v.) og Bayerns innenriksminister Joachim Herrmann ved ulykkesstedet i nærheten av Bad Aibling. Foto: Michael Dalder / Reuters / NTB scanpix

– Vi vet ikke om vi kommer til å finne flere døde i togvrakene. Det er virkelig forferdelig, sier Bayerns innenriksminister Joachim Herrmann.

Frontkollisjonen skjedde om lag seks mil sørøst for München i en sving hvor fartsgrensen er omtrent hundre kilometer i timen. Derfor kan lokførerne vanskelig ha sett at det kom et tog imot før rett før sammenstøtet.

– Det antas at de ikke bremset før krasjet, sa Tysklands transportminister Alexander Dobrindt på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Bakgrunn: Ni har omkommet i togulykke – 81 er skadet

– Fullstendig knust

Dobrindt beskriver ulykkesstedet, hvor flere togvogner har veltet og kilt seg inn i hverandre, som «fryktelig».

– Det ene toget har boret seg inn i det andre, og lokomotivet i det andre togsettet er fullstendig knust.

Antall bekreftede døde steg i løpet av dagen til ni, og begge lokførerne er trolig blant de omkomne. To mennesker oppgis dessuten å være savnet. Tilstanden for ti av de skadde er kritisk, mens åtte ofre betegnes som alvorlig skadd. 63 mennesker fikk lettere skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Redningsarbeidet ble vanskeliggjort av at togene kolliderte i et vanskelig tilgjengelig skogsområde, rett ved den lille elva Mangfall. Det er ikke mulig å kjøre ambulanser helt bort til togene.

Tysklands statsminister Angela Merkel sier hun ble forferdet da hun mottok nyheten om togulykken.

– Min medfølelse går spesielt til familiene til de ni menneskene som har mistet livet, sier Merkel i en uttalelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ber folk gi blod

Ulykkesofrene måtte fraktes bort i båter og helikoptre, og flere av dem ble heist bort fra togene. Først fire timer etter kollisjonen kunne politiet bekrefte at alle de overlevende var brakt ut av togvrakene.

Over 600 mennesker har deltatt i redningsarbeidet, ifølge innenriksminister Herrmann. Han sier det foreløpig er for tidlig å spekulere på hva som kan være årsaken til ulykken.

Blodbanken i Bayerns hovedstad München ber innstendig blodgivere om å melde seg og viser til «en akutt økning i behovet for livreddende blodprodukter» som følge av tragedien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Et sjokk

Dødstallet ble oppjustert etter at redningsmannskapene hadde klart å ta seg inn i de ødelagte togvognene. Mange satt fastklemt inne i togvraket etter ulykken, som skjedde like før klokka 7 tirsdag morgen.

Lokaltogene som kolliderte på ettsporstrekningen Holzkirchen-Rosenheim, tilhører det private togselskapet Bayerische Oberlandbahn (BOB).

– Ulykken er et kjempesjokk for oss. Vi gjør alt for å hjelpe passasjerene, pårørende og ansatte, sier daglig leder Bernd Rosenbusch i BOB.

Helligdag

Et stort antall helikoptre, ambulanser og brannbiler rykket ut til stedet. Dessuten mobiliserte Røde Kors alle sine ressurser, og nabolandet Østerrike stilte redningsmannskaper til disposisjon.

På en vanlig hverdag er morgentoget på strekningen fullpakket med pendlere, mange av dem med kurs for München. Siden ulykken skjedde på en helligdag, var antall passasjerer lavere enn det pleier å være.

En polititalsmann sier at det trolig ikke var noen skoleelever blant passasjerene, ettersom elevene i Bayern har fastelavnsferie.

Se bilder fra ulykkesstedet: