Piloten bommet på rullebanen

Et fly fra Alaska Airlines landet på taksebanen selv om det ble dirigert mot en rullebane. Se video.

Da flyet ble klarert for landing, siktet piloten seg inn på taksebanen i stedet for rullebanen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til vanlig står det flere fly i kø på den aktive taksebanen på flyplassen i Seattle i USA, men akkurat 19. desember sto ingen der da et fly fra Alaska Airlines valgte å lande på stripen.

Flyet som kom fra Chicago, ble dirigert til en rullebane, men piloten blingset totalt og landet på taksebanen. Hverken flyselskapet eller det amerikanske luftfartstilsynet vet hva som hendte, men etterforsker hendelsen for å unngå at noe slikt skjer igjen.

Les også: Flypassasjer hadde på tre bukser for å slippe bagasjeregning

– Skal aldri tar feil

Ingen ble skadet da flyet landet på taksebanen, men det kunne gått fryktelig galt

om ett eller flere fly sto og ventet på å ta av.

– Det er fullt mulig å lande på en taksebane, men det som er farlig er at det som oftest står flere fly og venter på den stripen, sier flyekspert i ABC News, John Nance.

Han har flydd for Alaska Airlines i 20 år og landet på nettopp denne flyplassen hundrevis av ganger.

– Piloter i så store flyselskaper skal kjenne forskjellen på rullebane og taksebane så godt, at man aldri tar feil av dem.

I videoen øverst i artikkelen kan du se hvordan rullebanene på Seattle flyplass er markert med hvitt, mens taksebanen er markert med gule striper.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HVIT OG GUL: Til venstre ser du rullebanen markert med hvitt, og til høyre er taksebanen markert med gult. Foto: Google Earth/ABC News
HVIT OG GUL: Til venstre ser du rullebanen markert med hvitt, og til høyre er taksebanen markert med gult. Foto: Google Earth/ABC News

Se også: Piloter får sparken – lot Playboy-modell styre flyet

Fra gult til hvitt

Her til lands har det tidligere vært et særnorsk krav at rullebaner skulle markeres med gult, og taksebaner med hvitt. Altså omvendt fra den internasjonale luftfartsorganisasjonens ICAOs krav.

Men i en rapport fra det norske luftfartstilsynet ble det i 2013 bestemt at også norske flyplasser nå skal gå over til å følge ICAOs krav, etter flere hendelser hvor internasjonale piloter har bommet på banen.

Se også: Dette er verdens skumleste flyplasser

Blant annet meldte NTB i desember 2010 at et russisk fly fra Aeroflot hadde tatt av fra taksebanen på Oslo lufthavn, og ifølge rapporten til luftfartstilsynet har det vært flere episoder hvor piloter har tatt feil av rullebane og taksebane.

Tidligst i sommer bommet en Widerøe-pilot på rullebanen i Bodø, og landet på den militære taksebanen i stedet. Det meldte Avisa Nordland.

Ifølge luftfartstilsynet skal samtlige rullebaner i Norge være markert med hvitt innen januar 2018.

Se også: Kvinne forsøkte å åpne flydør i lufta

Personvernpolicy