Nytt system skal beskytte fly mot terrorbomber

Et nytt system for å beskytte fly mot bomber som har blitt smuglet om bord blir utprøvd i disse dager. Så langt er resultatene lovende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FlyBag er utformet for å absorbere sjokkbølger og splinter fra eksplosjoner.

Håpet er at den vil begrense skadevirkningene om terrorister klarer å smugle en bombe om bord i et fly før avgang, melder BBC News.

Systemet er testet med gamle jetfly i Storbritannia, og viser at flyene kan være intakte selv etter at en kraftig ladning går av inne i sekken.

«Sekken» er laget av fire forskjellige materialer, inkludert Kevlar som brukes i skuddsikre vester.

Tanken er at FlyBag skal være både lett, men også sterk og fleksibel nok til å tåle trykket fra en eksplosjon uten å revne.

Prosjektet er finansiert av Europakommisjonen.

Les også: Derfor er sikkerheten så høy på flyplasser

En bekymring utviklerne hadde var om baggen ville utvide seg så kraftig ved en eksplosjon at det i seg selv kunne true flykroppen.

— Foreløpige tester viser at det ikke er tilfelle, sier spesialist på eksplosiver ved Universitetet i Sheffield, Andy Tyas, til BBC News. Han er direktør i Blastech, som er knyttet til utviklingen av det nye produktet.

FlyBag er designet for å både kunne motstå trykkbølgen fra en eksplosjon, en ildkule med temperatur opp mot 3000 grader, trykket fra gasser som utløses og splinter/fragmenter i høy hastighet.

Produsentene ser for seg tre produkter: en som henger i bagasjerommet for jetfly med smal flykropp, en annen som omslutter bagasjecontainerne man laster på bredere flytyper, og en tredje, mindre type som kan ligge klar i kabinen dersom en passasjer viser seg å ha en bombe.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus