– Amerikansk byrå hjalp til med kinesisk propaganda
Den kinesiske produsenten av en musikkvideo som skal promotere kinesiske 5-årsplaner sier torsdag at de fikk hjelp fra et amerikansk reklamebyrå.
Fuxinglushang Animation Studio er antatt å ha bånd til kinesiske myndigheter, og lagde en animert musikkvideo om Kinas 13. femårsplan. Denne fikk en viss spredning på nett etter at den ble offentliggjort på statlige medier forrige uke, melder AFP.
I videoen (se over) reiser fire tegnefilmfigurer, blant annet en som ligner David Bowie, gjennom et merkelig drømmelandskap. De står på Den kinesiske mur og en Volkswagen-buss.
«Hvis du vil vite hva Kina kommer til å gjøre bør du følge med på shisanwu», synges det i koret.
Begrepet betyr «13-fem», en forkortelse for den kommende femårsplanen som skal diskuteres på et møte i hovedstaden torsdag.
Les også: Kina skroter ettbarnspolitikken
Amerikansk gigant
En talskvinne for animasjonsstudioet i Beijing sier den kinesiske avdelingen til reklamebyrået BBDO, et medlem av amerikanske Omnicom Group, hjalp til med prosjektet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– I prosessen samarbeidet vi hele veien med BBDO, sier talskvinnen, Li Jinyan, til AFP.
Shanghai-kontoret til BBDO ønsket ikke å kommentere saken, men en ansatt bekreftet at animasjonsstudioet var en kunde.
Omnicom i New York en av verdens største reklame- og markedsføringsbyråer.
BBDO har tidligere samarbeidet med en rekke store merker og selskap verden rundt, blant annet Barbie, Gatorade og ExxonMobil.
Les også: Ny underlig trend spirer i Kina
– Forenklet budskap
Navnet «Fuxinglushang» kan bety «veien til fornyelse», eller være en indirekte referanse til gaten i hovedstaden der den statlige kringkasteren China Central Television holder til.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenReklamebyrået har produsert en rekke klipp for et utenlandsk publikum, på vegne av det regjerende kommunistpartiet. Den siste videoen ble lansert på engelsk med kinesisk teksting.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Dette er et svært opphøyd emne som er fjernt for mange. Derfor ville vi gjøre det så alle kan forstå, på en enkel måte med en sang, sier Li.
Hun la til at selskapet var overrasket over at produksjonen har fått så mye oppmerksomhet.
– Vi trodde ikke videoen skulle bli så populær. Det er litt underlig, sier hun.
Versjonen som ble postet på YouTube-kanalen til det offisielle nyhetsbyrået Xinhua har blitt sett mer enn 120.000 ganger, men reaksjonene har vært blandet.
«Det ser ut som researcharbeidet på hvordan man skal appellere til vestlige publikum stammer fra studier av Hollywood-filmer i dystopiske samfunn», skriver en kommentator.
«Så må de ha tatt LSD for ytterligere inspirasjon.»