VW-juks kan skape problemer for flere land

Jukset med Volkswagens dieselbiler kan gjøre det vanskelig for flere EU-land å møte sine forpliktelser når det gjelder NOx-utslipp og luftkvalitet.
Jukset med Volkswagens dieselbiler kan gjøre det vanskelig for flere EU-land å møte sine forpliktelser når det gjelder NOx-utslipp og luftkvalitet. Foto: Axel Schmidt / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagens juksing med testdata kan gjøre det vanskeligere for flere EU-land å oppfylle sine forpliktelser om å redusere utslipp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarselen kommer fra Danmark og Østerrike, men støttes også av Frankrike, Nederland, Slovenia og Luxembourg.

De seks landene har i fellesskap forfattet et brev som skal diskuteres når EUs 28 miljøministre samles 26. oktober.

– De miljømessige dimensjonene må vurderes nøye, heter det i advarselen.

Les også: Volkswagen-sjef sier unnskyld til Kongressen

Kan få følger

– Saken kan få direkte følger for de totale utslippene, og det kan innvirke på medlemslandenes tiltak for å oppfylle forpliktelser knyttet til luftkvalitetsstandarder i EU, heter det videre.

Den egentlige adressaten for brevet er EU-kommisjonen, som vedtar utslippskravene hvert enkelt medlemsland må rette seg etter. Det er imidlertid opp til hvert enkelt land å kontrollere og dokumentere at kravene blir overholdt.

– Kommisjonen må gi en konsis oversikt over hvilke tiltak som iverksettes for å avdekke omfanget av manipulasjonen med dieselbiler, heter det i brevet fra de sju landene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: VW-sjefen går av

Manipulerte tester

Volkswagens dieselmotorer, som også er å finne i biler fra Audi og Skoda, viser seg å slippe ut opptil 40 ganger mer nitrogenoksider (NOx) enn det bilgiganten har reklamert med.

Volkswagen har innrømmet å ha manipulert testene ved hjelp av programvare, for å framstille bilene som langt mer miljøvennlige enn de egentlig er.

NOx er helseskadelig og EU har innført regler som setter klare begrensninger for hvor store mengder hvert medlemsland kan slippe ut.