Vingeklaff stanser ikke spekulasjonene om MH370

Identifiseringen av vingeklaffen fra MH370 stanser ikke de mange teoriene om hva som skjedde med det malaysiske flyet. Mange eksperter sier at man stadig er like langt fra en god forklaring på hvorfor flyet forsvant fra sin planlagte rute. Foto: Stringer / Reuters / NTB scanpix
Identifiseringen av vingeklaffen fra MH370 stanser ikke de mange teoriene om hva som skjedde med det malaysiske flyet. Mange eksperter sier at man stadig er like langt fra en god forklaring på hvorfor flyet forsvant fra sin planlagte rute. Foto: Stringer / Reuters / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Identifiseringen av vingeklaffen som ble funnet på den franske øya Réunion, vil neppe gjøre slutt på alle spekulasjonene rundt et av de største mysterier i moderne luftfartshistorie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om eksperter fra berørte land nå har konstatert at vrakdelen stammer fra det savnede flyet, er det ingen mangel på eksperter og flyentusiaster som har egne forklaringer, alt fra at flyet ble skutt ned ved en feiltakelse av amerikanerne under en militærøvelse ved øya Diego Garcia, til at vingeklaffen ble «plantet» på Réunion.

– Vingeklaffens tilstand og studier av havstrømmer som angivelig bekrefter at den ville dukket opp på Réunion, er så vage og omtrentlige at hele floraen av teorier fortsatt lever, sier Brock McEwen, en canadisk matematiker som har fulgt granskingen fra dag første dag.

Bakgrunn: Statsminister: Flydel stammer fra savnede MH370

Uforklarlig

McEwen er blant hundevis av eksperter og hobbygranskere som peker på alt det uforklarlige ved forsvinningen: svært treg respons fra malaysisk side i starten, direkte feilaktige forklaringer underveis, sommel med å gjøre satellittdata tilgjengelig, rykter om pilotens helse og eventuelle hensikter og de mange skråsikre versjonene på hvor i det enorme havområdet det var riktig å lete.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den offisielle granskingen holder fast ved at flyet gikk ned innenfor det 120.000 kvadratkilometer definerte leteområdet i det sørlige Indiahavet, men at funnet av vingeklaffen kanskje aldri vil si noe ugjendrivelig om hvor flyet traff havoverflaten.

Men granskerne vil ventelig kunne si noe om hvordan sammenstøtet skjedde, ut fra hvilken tilstand vrakbiten er i. Var det en kontrollert glidelanding eller styret flyet i havet i bratt vinkel?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Glidelanding

Den australske flyeksperten Neil Hansford mener at vingeklaffen er i så god befatning at det mest sannsynlige er at flyet gjorde en glidelanding da drivstoffet tok slutt. Men én løs vrakdel tilsier at det er flere, og den australske visestatsministeren Warren Truss mener at vrakrester flyter over et stort område i Indiahavet.

Sjefen for luftfartsstudier ved Queensland-universitetet, Ronald Bishop, sier at funnet muligens kan gi sikrere indikasjoner på at flyet gikk i den boksen det letes i, men at det derfra ikke kan trekkes noen slutning om hvorfor det skjedde.

Han minner for øvrig om at det tok 70 år å finne Titanic.