Fotball-VM skaper rekordengasjement på Facebook
Diskusjonen rundt fotball-VM tar av på sosiale medier.
– Én milliard. Det er tallet på hvor mange VM-relaterte innlegg, kommentarer og «likes» som er registrert fra 220 millioner mennesker på Facebook siden starten på VM 12. juni, skriver Facebook i pressemeldingen.
Voldsomt engasjement
Facebook opplyser at de generelt opplever et voldsomt engasjement rundt idrettsarrangementer, men at fotball-VM har vist seg å være helt unikt.
Under åttendedelsfinalene passerte Facebook én milliard interaksjoner knyttet til VM («likes», innlegg og kommentarer). Facebooks redaktører forteller at de aldri har opplevd så mange interaksjoner knyttet til et enkelt arrangement.
Til sammenligning ble det registrert 150 millioner Twitter-meldinger relatert til OL i London for to år siden, skriver Aftenposten.
Les også: Brasilianerne går oftere på kino under VM
Bruker Facebook til å diskutere
Det store engasjementet på Facebokk overrasker Berit Skog ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det er en begivenhet som svært mange ser på. Og veldig mange bruker Facebook for å dele sine betraktninger. Folk har et behov for å diskutere og vurdere underveis i kampen. Og det er ganske mye diskusjoner etterpå, sier Skog til Aftenposten.
Lørdag offentliggjorde Twitter at det er publisert 300 millioner meldinger relatert til fotball-VM.