Fotball-VM skaper rekordengasjement på Facebook

Luis Suarez gir linjemann Marvin Torrentera tommelen opp under en kamp mot Italia. Suarez bite-episode er trolig en av hendelsene som har generet mye trafikk på Facebook under fotball-VM. Foto: Tony Gentile (Reuters)
Luis Suarez gir linjemann Marvin Torrentera tommelen opp under en kamp mot Italia. Suarez bite-episode er trolig en av hendelsene som har generet mye trafikk på Facebook under fotball-VM. Foto: Tony Gentile (Reuters)

Diskusjonen rundt fotball-VM tar av på sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Én milliard. Det er tallet på hvor mange VM-relaterte innlegg, kommentarer og «likes» som er registrert fra 220 millioner mennesker på Facebook siden starten på VM 12. juni, skriver Facebook i pressemeldingen.

Voldsomt engasjement

Facebook opplyser at de generelt opplever et voldsomt engasjement rundt idrettsarrangementer, men at fotball-VM har vist seg å være helt unikt.

Under åttendedelsfinalene passerte Facebook én milliard interaksjoner knyttet til VM («likes», innlegg og kommentarer). Facebooks redaktører forteller at de aldri har opplevd så mange interaksjoner knyttet til et enkelt arrangement.

Til sammenligning ble det registrert 150 millioner Twitter-meldinger relatert til OL i London for to år siden, skriver Aftenposten.

Les også: Brasilianerne går oftere på kino under VM

Bruker Facebook til å diskutere

Det store engasjementet på Facebokk overrasker Berit Skog ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

– Det er en begivenhet som svært mange ser på. Og veldig mange bruker Facebook for å dele sine betraktninger. Folk har et behov for å diskutere og vurdere underveis i kampen. Og det er ganske mye diskusjoner etterpå, sier Skog til Aftenposten.

Lørdag offentliggjorde Twitter at det er publisert 300 millioner meldinger relatert til fotball-VM.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus