Meny

Slik ser det ut etter tunnelbrann med 16.500 liter bensin

Ikke mye igjen av personbilen som ble forlatt i tunnelen da tilghengeren med bensin slet seg. Foto: SHT

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Brannen i Skatestraumstunnelen kunne fått adskillig verre utfall. Havarikommisjonen slår fast: «Det var kun et svært lite tidsvindu til rådighet for evakuering».

Havarikommisjonen kommer med kritikk mot mangelfull sikkerhetsoppfølging av tunnelen etter brannen i fjor sommer.

Videre mener Havarikommisjonen at kontrollrutinene ikke var gode nok for kjøretøy som frakter farlig gods.

Rundt tilhengeren med 16500 liter bensin som i fjor brant i Statestraumstunnelen ligger det smeltet aliminium. Foto: SHT

Ulykken skjedde da en tankbil med 16.500 liter bensin kjørte inn i fjellveggen i tunnelen i Bremanger og eksploderte.

Ingen ble alvorlig skadd, men ødeleggelsene i tunnelen var store.

– I samarbeid med Statens vegvesen vil vi vurdere hvordan vi bedre kan følge opp sikkerheten både i Skatestraumtunnelen og andre tunneler på fylkesveinettet, sier fylkesdirektør for samferdsel i Sogn og Fjordane, Dina Lefdal, til NTB.

Det var en tilhenger av denne typen som smeltet under brannen i tunnelen. Foto: SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

Les også:   Seks til sykehus etter tunnelbrann i Sogn og Fjordane

I rapporten skildres dramatiske minutter i tunnelen. Brannen spredde ca. 900 meter, fra tunnelens lavbrekk som ligger 80 meter under havflaten.

Rask reaksjon

Det var morgenen onsdag 15. juli 2015 at et vogntog fra Måløy Havneservice AS startet fra sitt anlegg i Måløy. Vogntoget var lastet med 19 000 liter bensin på bilen og 16 500 liter bensin på tilhengeren. Lasten skulle leveres i Florø.

Les også:   Her er Norges farligste tunneler

Rundt 450 meter etter at vogntoget startet oppkjøringen fra bunnen av tunnelen hørte føreren et smell, og merket at vogntogets hastighet økte uten at han ga mer gass.

Tilhengerfestet hadde rustet opp. Foto: SHT

«Da han kikket i speilene så han at tilhengeren hadde løsnet fra trekkbilen og sto med fremre høyre hjørne mot tunnelveggen et stykke bak lastebilen. Han stoppet lastebilen og gikk ut, og så da at deler av tilhengerdraget fremdeles var festet til bilen. Tilhengerdraget var røket i framkant av innfestingen til tilhengeren», står det i rapporten.

Les også:  Brannstudenter øver ikke på tunnelbrann

Det var kort tid om å gjøre:

«I overkant av to minutter etter at føreren oppdaget at hengeren hadde løsnet fra bilen hørte han et nytt smell, og så da at det hadde begynt å brenne i bakkant av tanktilhengeren. Ventilasjonen i tunnelen førte røyken fra brannen i retning mot tankbilen, og føreren valgte da å kjøre bilen ut av tunnelen».

Vurderer restriksjoner

Statens havarikommisjon peker også på at veimyndighetene i samarbeid med Direktoratet for sikkerhet og beredskap bør vurdere å innføre restriksjoner på transport med farlig gods i tunneler.

Les også:   Politiet brøt krav til responstid under tunnelbrann

– Vi har stor forståelse for tilrådingen, og mener kanskje at dette punktet må ses i sammenheng med de endrede risikovurderingene som vi også er bedt om å gjøre på nytt, sier avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen.

Motor
Populært