Alpinistenes sponsoravtale kan koste andre grener store summer

Daniel-André Tande og de norske hopperne er et yndet sponsorobjekt, men konkurrenter av Telenor får ikke lov å sponse dem. Foto: Markku Ulander / Lehtikuva/ Reuters / NTB scanpix
Daniel-André Tande og de norske hopperne er et yndet sponsorobjekt, men konkurrenter av Telenor får ikke lov å sponse dem. Foto: Markku Ulander / Lehtikuva/ Reuters / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Hopp og langrenn holdes unna et lukrativt sponsormarked. Alpinistenes hovedsponsor har nemlig sikret seg eksklusivitet på tvers av Skiforbundets grener – til stor irritasjon for mange.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og mens Norges Skiforbund sentralt er svært ordknappe om klausulen som har skapt irritasjon både i hopp og langrenn, velger hoppledelsen – i motsetning til langrenn og forbundsledelsen – å være åpne om det betente temaet.

– Det har vært begrensninger for oss. Eksklusivitet har det definitivt vært. Vi må forholde oss til det, men generelt er jeg ikke for eksklusivitet utover innad i grenene. Det er ikke heldig for oss at vi ikke kan snakke med en konkurrent i markedet, sier markedssjef hopp, Bjørn Einar Romøren, til NTB.

– Det begrenser vårt marked, men det er umulig å svare på hvor mye. Men vil Telia på vår hjelm, er det snakk om store verdier. Jeg antar at det er betydelig med muligheter innen telekommunikasjon, selv om det ikke er gitt at den bransjen har betalingsvilje hos oss, sier den tidligere hopperen.

– Jeg støtter meg til Bjørn Einars oppfatning at det aldri har vært bra for oss å være utestengt fra et sterkt, kommersielt marked, sier sportssjef hopp, Clas Brede Bråthen, til NTB.

Les også: Frykter Kristoffersen-dom får samme effekt som Bosman-saken

Får ikke kompensasjon

Alpinistenes avtale med Telenor løper ut 2017/18-sesongen. Like lenge varer eksklusiviteten.

Telenor fikk inn en klausul om eksklusivitet i 2011. Da valgte hopp og langrenn å vise raushet og redde et økonomisk vanskeligstilt alpinlandslag. To år senere ble klausulen videreført, men uten at sentrale parter fikk beskjed.

«Helt meningsløst og dumt», sier en kilde til NTB. Flere mener at dersom Telenor skulle fortsatt med den eksklusive avtalen, så måtte selskapet ha gått inn som generalsponsor.

– Hvilken kompensasjon har dere i hopp fått som følge av alpinistenes avtale med Telenor?

– Ut ifra de tallene jeg har innsikt i når det gjelder budsjett og regnskap, har ikke vi fått noen form for kompensasjon i min tid, sier Bråthen som har vært sportssjef siden 2004.

Administrasjonssjef og markedssjef i langrenn, Espen Bjervig, har ikke ønsket å svare på spørsmål rundt Telenors eksklusivitet. Han henviser til Skiforbundets generalsekretær Stein Opsal, som heller ikke vil si særlig mye om den betente klausulen.

Les også: Støyen rundt Kristoffersen preger alpinleieren

Kristoffersen-bråk

Da NTB påpeker at møtereferatet ligger tilgjengelig på nett, får vi følgende svar:

«Dette vedrører ikke Kristoffersen-saken. Jeg har ikke kommentar til enkeltelementer i avtaler med samarbeidspartnere».

Opsal satt for øvrig i åpenhetsutvalget som mente norsk idrett har mer å gå på når det gjelder åpenhet og innsyn.

«Jeg tror neppe du finner hold for et slikt detaljnivå fra kommersielle avtaler med henhold til åpenhet. Dersom du finner dette på nettet, skulle vel åpenhet være ivaretatt?»

Sponsorveteran Jacob Lund mener Skiforbundet sliter med mangel på styring.

– Det er vanvittig dårlig koordinering og ledelse i Skiforbundet. Opsal burde hatt full oversikt over hvilke grener som har hvilke avtaler og over hvor lang tid. De hadde ikke styring på Aksel Lund Svindals avtale, ga etter for Petter Northug og null kontroll nå, sier Lund til NTB.

ABC Nyheter er eid av ABC Startsiden A/S hvor Telenor er majoritetseier.

Les også:

Kristoffersen saksøker Norges Skiforbund

Kristoffersen får Bjørndalen-støtte

Kristoffersen møter ikke i retten

Personvernpolicy