NFF betaler millionbeløp for å fylle Ullevaal

NFF forventer at 4000 av tilskuerne i Norges kamp mot Kroatia blir rekruttert gjennom prosjektet «Vi heier på Norge».
NFF forventer at 4000 av tilskuerne i Norges kamp mot Kroatia blir rekruttert gjennom prosjektet «Vi heier på Norge». Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske fotballklubber får 100 kroner per tilskuer de bidrar med på Ullevaal. Fotballforbundet håper det nye prosjektet «Vi heier på Norge» skal bidra til mer interesse rundt landslaget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en pressemelding skriver Norges Fotballforbund at de såkalte «Kvalitetsklubbene» får refundert billettene, samt 100 kroner i tillegg per deltaker de har i prosjektet. Det kan være gjennom å være tilskuer på Ullevaal eller samlinger i klubbhusene.

«Selv om det er snakk om få billetter i forhold til totalen, så er tiltaket med til å bidra til å styrke samholdet i klubben, øke engasjementet rundt landslaget, og bidra til å fylle Ullevaal stadion, som er et overordnet mål for NFF.», heter det i pressemeldingen.

– Hva tenker du om at dette kan se ut som et forsøk på å kjøpe publikum?

– Det synes jeg ville være trist. Og selvfølgelig ikke riktig. Det er et mål å få fylt Ullevaal, men det er også et mål å stimulere kvalitetsklubber til fortsatt hardt arbeid og god innsats i jobben for å skape gode klubbmiljøer, sier Erik Loe i Ullevaal Arena til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mot EM-kvalifiseringskampen mot Kroatia førstkommende søndag er det forventet at rundt 4000 av tilskuerne vil komme gjennom dette prosjektet. Det vil også bety at forbundet må ut med relativt store pengesummer.

– Det er satt av en pott på 2 millioner kroner til prosjektet, sier Loe.

Mot Sverige var 1600 av de knapt 27.000 tilskuerne rekruttert gjennom prosjektet. «Vi heier på Norge» skal i første omgang vare ut dette året.

– Da skal det bli evaluert, men planen er at det skal vare mer enn ett år.

Foreløpig er det solgt rundt 17.000 billetter til Norges møte med det stjernespekkede kroatiske laget.

Les også: Høgmo: – Vi har planen klar