Reklametopp blåser ut mot TV 2-kommentator: – Bytt jobb

Kjetil Try (til venstre) reagerer på at TV 2-kommentator Marius Skjelbæk beklager reklamepausen overfor TV-seerne.
Kjetil Try (til venstre) reagerer på at TV 2-kommentator Marius Skjelbæk beklager reklamepausen overfor TV-seerne. Foto: Dag Robert Jerijervi/Thomas Andersen/TV 2
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Under lørdagens sprint var reklamene, av ulike årsaker, direkte ødeleggende for opplevelsen av rennet, svarer Marius Skjelbæk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen er først publisert av kampanje.com.

Reklametopp Kjetil Try likte ikke det han så - eller rettere sagt hørte - da han fulgte herrenes sprint på TV 2 lørdag.

«Bytt jobb, tenker jeg når kommentatoren på TV 2 uttaler følgende under herrenes sprint på lørdag: - Beklager, men nå er det reklame», skriver Kjetil Try på Facebook.

Han driver landets største reklamebyrå og står bak flere av reklamefilmene som vises i reklamepausen på TV 2.

«Det er greit å bli irritert av reklameavbrudd, jeg blir det ofte selv, men når du velger å jobbe i TV 2 er det faktisk reklamen som betaler lønna di», fortsetter Try på Facebook.

Kommentaren har generert mye engasjement, spesielt blant Trys kollegaer i reklamebransjen. Sjefen i PR- og reklamebyrået Trigger, Bente Kvam Kristoffersen, skriver at hun er «100 prosent enig» med Try.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre reagerer på mengden reklame TV 2 sendte under sprintdistansen. Ifølge Nettavisen er de langt fra alene. De har samlet sammen en rekke klager på reklameavviklingen til TV 2 under kanalens vintersportsendinger og mener det dreier seg om en «klagestorm».

– Ikke en optimal balanse

Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 tar selvkritikk når Kampanje tar kontakt.

– Lørdag hadde vi ikke en optimal balanse mellom det sportslige og reklame-avviklingen. Det kjente nok kommentatorene sterkt på og det kom til uttrykk med dette hjertesukket, skriver han i en tekstmelding til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Søndag satt dette mye bedre. Det var en helt annen opplevelse for kommentatorene, annonsørene og aller viktigst, for seerne. Vi gjør jo vårt ytterste for å plassere reklamen på best mulig måte og viser aldri mer enn det tillatte - som er 12 minutter per time. Vi bruker også tidvis delt skjerm for å kunne vise live sport parallelt med reklameavviklingen, avslutter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tar feilen på min kappe

TV 2-kommentator Marius Skjelbæk kommenterer selv hendelsen i Kjetil Trys kommentarfelt.

«Tror jeg aldri har sagt beklager eller noe i nærheten på snart 10 år i TV2. Men under lørdagens sprint var reklamene, av ulike årsaker, direkte ødeleggende for opplevelsen av rennet. Ved ett tilfelle sa jeg at dette var siste reklame, men når det viste seg å være to pauser igjen, følte jeg at jeg måtte være på lag med seerne. Den feilen tar jeg på min kappe», skriver han.

Det har ikke lyktes Kampanje å få en kommentar fra Kjetil Try mandag.