Paris på sparebluss – vil ha færre biler med OL-topper

Paris skal avholde OL om to år.
Paris skal avholde OL om to år. Foto: Aurelien Morissard / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

En tøff økonomi gjør at arrangørene av OL i Paris i 2024 strammer inn. Antall offisielle kjøretøy vil minke med en tredel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Organisasjonskomiteens leder Etienne Thobois møtte pressen etter at Den internasjonale olympiske komité (IOC) hadde vært på besøk i den franske hovedstaden.

Antall kjøretøy vil bli redusert med 30-40 prosent sammenlignet med de foregående lekene, opplyste Thobois.

Paris-arrangøren vil bruke enda færre biler og busser enn under Tokyo-OL i 2021: Der var antallet folk og gjester mye lavere på grunn av coronapandemien.

Det betyr at mange tjenestepersoner som har brukt «olympic lane» i trafikken i tidligere leker, kan måtte ta undergrunnsbanen i Paris om to år.

– Verden har endret seg

Den tre dager lange inspeksjonen av OL-planleggingen i Paris ble gjort mens inflasjonen i Frankrike er på over 6 prosent. Det legger ekstra press på det totale OL-budsjettet, som er på over 8 milliarder euro.

– Jeg er åpenbart ikke naiv. Jeg vet at verden har endret seg, sa Pierre-Olivier Beckers-Vieujant.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han var IOC-medlemmet som ledet inspeksjonsteamet i Paris.

– Det har ikke vært noe land som ikke er blitt påvirket når vi tenker på inflasjon.

Beckers-Vieujant sa at IOC vil være åpen for å tenke nytt når det kommer til å hjelpe Paris med å «optimalisere» lekene, et ord som ofte henger sammen med kostnadskutt på det olympiske språket.

– Før er transportsystem blitt bygget hovedsakelig i et dedikert system på forespørsel fra den olympiske familien. I dag er det mye fleksibilitet i å la Paris bruke, så godt byen kan, offentlig transport og samkjøringssystemer, sa Beckers-Vieujant.

– Imponert

Paris ble tildelt OL i 2017 i jevn konkurranse med Los Angeles, som fikk lekene fire år etter (2028). Siden har utfordringene hopet seg opp med forsyningsproblemer under pandemien. Deretter har drivstoff- og matprisene steget.

Alle avdelinger hos OL-arrangøren er oppfordret til å se etter steder å spare penger de kommende ukene.

Til tross for de økonomiske problemene roste Beckers-Vieujant planleggingen:

– Vi ble imponert over nøyaktigheten, presisjonen og tilstanden forberedelsene til disse lekene er i, sa han.