Johannes Høsflot Klæbo og Skiforbundet enige i Viaplay-striden
Johannes Høsflot Klæbo og Norges Skiforbund (NSF) er blitt enige om å avslutte striden om at løperen ikke ville ha Viaplay-logo på konkurransedrakten.
Det opplyser NSF i en pressemelding.
– Johannes har sagt hva han mener om det å inngå en kommersiell avtale med en innholdsleverandør innen mediene, det vil si avtalen mellom Viaplay og Skiforbundet langrenn. Dette har vært viktig for Johannes og det har jeg respekt for, sier langrennssjef Espen Bjervig.
Klæbo: – Jeg mener det jeg har ment hele tiden
– Johannes og Skiforbundet har ikke samme synspunkt på denne saken, men jeg er glad for at vi likevel er enige om hvordan vi skal forholde oss til dette framover, sier Bjervig.
Johannes Høsflot Klæbo stiller til start i helgens verdenscuprenn i Lillehammer med samme drakt de andre landslagsløperne, inkludert Viaplay-logo. Klæbo og Skiforbundet har med dette lagt saken bak seg.
– For meg har det vært viktig å formidle min bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale. Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten, sier Johannes Høsflot Klæbo.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jeg har i alle fall oppnådd å sette saken på dagsordenen
– Og selv om jeg nå ikke kommer til å føre denne debatten videre, så er det en viktig debatt – og vi har sett et mangfold av meninger og ståsteder rundt saken. Jeg har i alle fall oppnådd å sette saken på dagsordenen – samt vist hvor jeg står i denne saken, sier Klæbo.
Bjervig og Klæbo er begge enige om at saken ikke har handlet om Viaplays redaksjonelle dekning.