Solskjær om nett-trollene: – Vi må hjelpe dem

Ole Gunnar Solskjær er lei rasisme mot spillerne hans. Foto: Peter Cziborra / AP / NTB
Ole Gunnar Solskjær er lei rasisme mot spillerne hans. Foto: Peter Cziborra / AP / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av Manchester Uniteds førstelagsspillere har mottatt rasistiske meldinger i sosiale medier den siste uken. Manager Ole Gunnar Solskjær har fått nok.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmannen har måtte tåle fem tapte poeng på de to siste kampene. I kjølvannet av disse er Axel Tuanzebe, Anthony Martial og Marcus Rashford blitt utsatt for rasisme.

– Menneskeheten og sosiale medier på sitt verste, skrev Rashford om det han ble utsatt for i en twittermelding lørdag kveld.

På pressekonferansen foran tirsdagens kamp mot Southampton tok Solskjær bladet fra munnen. Han mener selskapene bak de sosiale mediene må bli tøffere med brukerne sine.

– Vi vet at man skal ha ytringsfrihet, men her krysser man en grense. Du synes synd på dem (nett-trollene). Vi må hjelpe dem. Og for å hjelpe dem må du fjerne muligheten deres til å ytre seg slik, spesielt når de er anonyme, sa nordmannen.

Solskjær kaller hele situasjonen uakseptabel og varsler at klubben vil forme et samarbeid med myndighetene i et forsøk på å forhindre lignende hendelser i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke bare snakk om fotballen og fotballspillere, selv om det selvfølgelig får oppmerksomhet. Det skjer i hele samfunnet, og det må stoppes. Vi kan ikke gjøre så mye med hva som skjer i sosiale medier. De må være sterkere for å kunne stoppe det.

Jonas Bear-Hoffmann, generalsekretær i spillerforeningen (Fifpro), sier til Sky Sports at en boikott av de sosiale medieplattformene fra spillerne kan tvinge fram et større fokus på rasisme hos selskapene.

– Spillere, utøvere og andre artister er en stor pågangsdriver for hva disse selskapene foretar seg. Disse selskapene har også et overordnet ansvar for å sikre at folk føler seg trygge og ivaretatt, sier Bear-Hoffmann.