Mediegiganter slår seg sammen i kampen om fotballrettighetene

Det er flere aktører som har lagt inn bud på norsk fotball. Her feirer Bodø/Glimt-trioen Alfons Sampsted, Philip Zinckernagel og Ola Solbakken scoring mot Rosenborg sist helg. Foto: Mats Torbergsen / NTB
Det er flere aktører som har lagt inn bud på norsk fotball. Her feirer Bodø/Glimt-trioen Alfons Sampsted, Philip Zinckernagel og Ola Solbakken scoring mot Rosenborg sist helg. Foto: Mats Torbergsen / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Schibsted, Amedia og Polaris konkurrerer normalt om avisleserne. Nå har de gått sammen for å nedkjempe TV-gigantene i kampen om norsk fotball.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det bygger på at vi i fellesskap er et fantastisk utstillingsvindu for norsk fotball, og vi sitter med en samlet rekkevidde og en samlet abonnementsbase som er utrolig sterk, sier Amedias konserndirektør Anders Opdahl, som bekrefter fellesbudet, til Kampanje.

Amedia har allerede rettighetene til 2. divisjon og sendte tidligere i høst blant annet Bodø/Glimt i europaligakvalifiseringen mot AC Milan. De har dessuten en rekke rettigheter for både lokale og nasjonale idrettsarrangement.

Schibsted-eide VG har tidligere hatt rettigheter til å vise enkelte kamper i Eliteserien.

Onsdag ble det kjent at også Altibox og Telenor har slått seg sammen i kampen om rettighetene. Ifølge Kampanje har dessuten Discovery, som har rettighetene i dag, og TV 2 lagt inn bud.

Rettighetene det dreier seg om i denne runden, er for en seksårsperiode med oppstart i 2023 og gjelder alt fra Eliteserien til 3. divisjon for herrer, samt landskamper, Toppserien og cupen.