Kranglingen sliter på omdømmet til Henrik Kristoffersen

Henrik Kristoffersens omdømme svekkes på grunn av kranglingen med Norges Skiforbund, mener en omdømmeekspert.
Henrik Kristoffersens omdømme svekkes på grunn av kranglingen med Norges Skiforbund, mener en omdømmeekspert. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Henrik Kristoffersen er ikke så populær i befolkningen som de sportslige prestasjonene skulle tilsi. Årsaken er at all kranglingen, mener en omdømmeekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Henrik Kristoffersen har blant annet vunnet OL-medaljer og VM-gull, og er helt i toppen av verdenseliten i slalåm. Men 24-åringen sliter med å vinne popularitet i befolkningen.

– Han gjør det veldig bra sportslig, men hvis du sammenligner han med andre alpinister og idrettsutøvere som gjør det tilsvarende bra i sine idretter, så burde han vært mer populær blant Norges befolkning enn hva han er, sier omdømmeekspert Vegard Arntzen til NTB.

Han er daglig leder i analyseselskapet Sponsor Insight, der Norges Skiforbund og Red Bull er kunde.

– Vi gjør målinger på dette, og han er ikke der oppe som den sportslige statusen hans skulle tilsi, fortsetter han.

Årsaken mener Arntzen å ha svar på.

– Det er nok fordi han framstår litt kranglete. Han er liksom ikke den folkekjære personen som veldig mange av de andre populære idrettspersonene har blitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjetil Jansrud: – Jeg er mer opptatt av at kulturen består enn at Henrik skal få styre

Melkebart

Henrik Kristoffersens rådgiver Rune Brynhildsen gir Arntzen rett i at alpinistens kamper og bataljer utenfor løypa har tæret på omdømmekapitalen.

– Henrik er mer opptatt av å stille krav til seg selv og andre, av å forbedre de ørsmå detaljene hver eneste dag, enn å vinne popularitetskonkurranser, sier Brynhildsen.

Rådgiveren mener at når omdømmeeksperter skal analysere vinnerskaller, så presses de folkekjære heltene inn i en kollektiv og gladnorsk melkebart-ramme, der prototypene enten er svarte eller hvite.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Plassert i slike stereotype båser, er det enkelt å heve en moralsk pekefinger og fortelle utøveren hva han eller hun kan eller bør gjøre for å bli populær, fortsetter rådgiveren.

Bakgrunn: Skiforbundet med full seier i Kristoffersen-saken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jovial og folkelig

Etter at Kristoffersen i 2016 fikk nei av forbundet til å kjøre med logoen til Red Bull på hjelmen gikk alpinstjernen til sak mot skiforbundet. Etter seks dager i retten i mars, kom Oslo tingrett med sin domsavsigelse mandag: Skiforbundet vant på alle punkter.

– Dette er først og fremst noe som påvirker omdømmet til Henrik Kristoffersen, at han kjører denne kampen. Jeg tror ikke det påvirker omdømmet til skiforbundet negativt. De har vært veldig ryddige i denne saken, virker det som, sier Arntzen.

Det norske folk elsker folkelige og joviale idrettshelter, og omdømmeeksperten trekker fram Marit Bjørgen og Aksel Lund Svindal som prototyper på det vi elsker mest.

– Når man er såpass kranglete og sytete som han (Kristoffersen) til tider har framstått, så lider nok populariteten hans av det. Og det er synd, for han har alt det sportslige som skal til for å bli en av de aller mest populære idrettsutøverne vi har, sier Arntzen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Røste om Kristoffersen-dommen: – Viktig avgjørelse for norsk idrett

– Må tåle at noen sier ifra

– Å vinne «best likt»-konkurranser er sjelden noe hovedmål for en utøver som kjemper om hundredeler og førsteplass i verdens kanskje mest kompliserte, tekniske idrett, svarer Brynhildsen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til at Henrik Kristoffersen stiller ekstreme krav til seg selv, og til alle som bidrar til målet.

– I en slik hverdag kan ikke alle gå rundt og klemme hverandre og være kosebamser. Det norske idrettshuset må bygges med takhøyde stor nok til å tåle at ikke alle er like, tåle at noen sender strake pucker og sier ifra når de ikke er fornøyde, og akseptere at enkelte velger en annen sti enn resten av flokken, fortsetter Brynhildsen.

Løfshus: – Kristoffersen har ikke forstått den norske idrettsmodellen

– Må slutte å krangle

Fortsatt er det for tidlig å si om tingrettens avgjørelse setter en strek for sponsorstriden med forbundet. Kristoffersen har en måneds frist til å anke dommen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arntzen håper Kristoffersen nå vil legge ned stridsøksen og avfinne seg med å være en del av laget.

– Det tror jeg han kommer til å profittere på, også sponsormessig, sier han.

Brynhildsen mener derimot at Kristoffersen fortjener mer respekt for sine prestasjoner, også fra dem som er kritiske til hans selvskading på omdømmet.

– I en alder av 24 år har han 18 verdenscupseire, 54 pallplasser, VM-gull, samt sølv og bronse fra OL. Han har hatt verdens største idrettssponsor, Red Bull, bankende på døren i fem år, og har førsteprioritet på alpint hos en av verdens største skiprodusenter. Da er han vel egentlig ganske attraktiv for sponsorer, er han ikke? kontrer Kristoffersens rådgiver.

Forskning: Slik ble Johaug-saken fortalt ulikt i norske og svenske medier