Kristoffersens Red Bull-sak nærmer seg en avgjørelse

Henrik Kristoffersen i en pause i Oslo Tingrett under rettssaken mellom Kristoffersen og Norges Skiforbund.
Henrik Kristoffersen i en pause i Oslo Tingrett under rettssaken mellom Kristoffersen og Norges Skiforbund. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Henrik Kristoffersen har i årevis drømt om å kjøre med Red Bull på hjelmen. Mandag kan Oslo tingrett langt på vei oppfylle drømmen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alpinstjernen har lenge kjempet for retten til å ha sin private sponsor Red Bull på hjelmen, men Norges Skiforbund har hele tiden sagt nei. Årsaken er at denne plassen er solgt til forbundets hovedsponsor, Telenor.

I 2016 sa forbundet definitivt nei, til tross for at landslagskollega Aksel Lund Svindal hadde kjørt med Red Bull-logo på hjelmen i flere år. Kristoffersen svarte med å stevne forbundet.

Ved å profilere energidrikk-produsenten på det som blir omtalt som «indrefileten av eksponeringsplass» hevder 24-åringen at han får tilgang til den østerrikske drikkegigantens støtteapparat.

Ved å nekte ham dette mener Kristoffersen at skiforbundet bedriver misbruk av markedsmakt og dermed fratar ham en god mulighet til å bli verdens beste alpinist. Dette avviste skiforbundet da saken i mars var oppe i Oslo tingrett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kristoffersen-advokat: – Skiforbundet står til knærne i misbruk

– Tvinger utøverne

Kristoffersens advokat Odd Stemsrud hevdet i retten at forbundet har tilranet seg utøvernes markedsrettigheter og melker dem i et monopolsystem. Han mener skiforbundet krever eiendomsrett over alle utøveres markedsrettigheter, og at det ikke finnes dekning for dette i FIS-reglene.

– Hvis skiforbundet mener utøverne overtrer markedsrettighetene, går det rett til sportslige sanksjoner. Et lærebokeksempel på misbruk i idretten, sa Kristoffersen-advokaten.

Han hevdet også at skiforbundet tvinger sine utøvere til å signere landslagskontrakten og dermed akseptere at skiforbundet eier alle deres markedsrettigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pengene som følger med en slik Red Bull-avtale hevder Kristoffersen at ikke er viktig. I retten sa alpinstjernen at han er villig til å gi skiforbundet hele den økonomiske gevinsten av en utvidet avtale, dersom han selv får tilgang til energidrikkgigantens oppfølging og støtteapparat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skipresidenten tok til motmæle mot Kristoffersen

– Sikrer en «bred» landslagsmodell

Da Norges Skiforbunds ga Kristoffersen sitt endelige «nei» i november 2016, var det etter at plassen på hjelmen allerede var solgt til Telenor. Denne avtalen gjelder kollektivt for alle landslagsutøverne, som må ha Telenors sponsormerke på hjelmen.

Skiforbundet mener markedsavtalen med Telenor var helt avgjørende for å sikre en «bred» landslagsmodell, og at sponsormidler også kommer breddeidretten til gode.

– De aller fleste land har i hovedtrekk det samme systemet som skiforbundet med sentralt eierskap til mange av markedsrettighetene, sa forbundets advokat Per Andreas Bjørgan i retten.

Han argumenterte sterkt for at hensynet til å finansiere fellesskapet – inkludert eliteutøverne – må trumfe retten Kristoffersen vil ha for å inngå en individuell hjelmavtale med Red Bull.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utøverne har imidlertid anledning til å inngå individuelle avtaler som viser sponsorers logoer andre steder på landslagsdrakten. Kristoffersen har selv flere individuelle sponsoravtaler, deriblant en drikkeflaskeavtale med nettopp Red Bull.

Les også: Pappa Kristoffersen ba alpinsjefen si opp jobben

EØS-støtte

Videre mener Bjørgan at skiforbundet har full støtte i EØS-systemet for å nekte Kristoffersen å inngå en individuell avtale. Han viste til en rådgivende uttalelse fra EFTA-domstolen i 2018.

– Det sies uttrykkelig at en ordning med samtykke og forhåndskontroll for inngåelse av individuelle sponsoravtaler er lovlig, sa Bjørgan.

Advokaten mener domstolen derfor åpner for å innføre en begrensning for enkeltutøvere til å inngå de avtaler man vil, uten at dette svekker utøvernes markedsverdi eller bryter med konkurransereglene.