NRK etter milliardsalget til Nent Group:

– Pengene går til Kina, ikke til idretten

<p><b>Mener idretten må ta stilling: </b>Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tror rettighetssalg som dette vil åpne for en rekke prinsipielle diskusjoner i idretten.</p>
Mener idretten må ta stilling: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tror rettighetssalg som dette vil åpne for en rekke prinsipielle diskusjoner i idretten. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix

NRK-sjefen mener vintersport-salget åpner for en rekke prinsipielle diskusjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To uker etter at NRK gikk på et sviende nederlag i kampen om rettigheter og mistet store deler av den mest attraktive vintersporten til Nent Group, stod NRKs sportsredaktør Egil Sundvor og rettighetssjef Runar Østmo skolerett i Kringkastingsrådet og forklarte hvordan dette kunne skje.

– Det vi så rett før påske var at deler av vintersportpakken med nordisk alpint og verdenscupen ble solgt til Nent Group. Det er et skudd for vår baug og vi er veldig skuffet over det. Det står for 30-40 prosent av vintersportpakken vår, forklarte Østmo.

Det er VM i alpint og nordiske grener i 2023 og 2025 som er solgt til Nent Group, samt verdenscup i alpint, langrenn, kombinert og hopp fra 2021 til 2026. Verdenscup i Norge, Østerrike og Sveits er ennå ikke solgt.

– Overskuddet går til Kina

Runar Østmo peker på modellen der et mellomledd, i dette tilfellet kinesiske Infront Sports & Media, kjøper rettighetene fra FIS for deretter å selge det videre, som en viktig årsak til at NRK ble stengt ute.

– Infront Sports & Media tar en risiko, men de tar også alle marginene. Overskuddet går ikke tilbake til idretten, den går til Kina, sier han.

Etter det Kampanje erfarer, endte prisen på de norske rettighetene på opp mot én milliard kroner.

– Som vi har snakket om før, så ble prisene altfor høye til det vi kan forsvare. Det var også en nordisk avtale som ble vanskelig, uavhengig av hva vi gjorde. Selv om vi kunne legge sammen prisene til NRK, SVT og Yle, så nådde vi ikke opp, fortsatte Østmo.

Les mer: Tapte budkampen om vintersporten - prisen skal ha landet på én milliard i Norge

– Blir vanskeligere

NRKs rettighetssjef tror ikke det er over og ut for allmennkringkastere i kampen om de store sportsrettighetene, men mener allmennkringkastere er avhengig av å få synliggjort verdien av eksponering av sporten.

– Det nytter ikke bare å putte på en rettighet på tv og tro at det går av seg selv. Rettighetene må løftes gjennom nyheter og sosiale medier og med hjelp av journalister som driver med historiefortelling i verdensklasse, sa han.

– Men det blir vanskeligere å nå frem, og hvis det bare er snakk om penger, blir det enda vanskeligere, sa han.

Aktuelt: Tidligere sponsorsjef: – Uheldig for NRK, krise for Skiforbundet

Eriksen: – Gir fra seg kontrollen

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tror rettighetssalg som dette vil åpne for en rekke prinsipielle diskusjoner i idretten.

– De europeiske og globale ski-føderasjonene gir fra seg kontrollen på rettigheten, og det betyr at størstedelen av verdien som rettighetene er solgt for nå, ikke går tilbake til idretten i det hele tatt. Det skapes helt andre forretningsmodeller som en ikke-kommersiell allmennkringkaster verken skal eller kan være med på. Det er ingen hemmelighet at prisen på FIS-pakken kom på et nivå som ikke gjorde det særlig vanskelig å ta stilling til om vi skulle ha matchet det budet, sa Eriksen.

NRK-sjefen etter nederlaget: – Alvorlig og leit, men vi furter ikke

Han mener slike salg kun kan forsvares hjem dersom man har en forretningsmodell som baserer seg på abonnementssalg, sponsing og betting.

– Det er en viktig diskusjon i norsk idrett om hvordan man skal forvalte dette. I andre land er toppidretten eid og drevet kommersielt, skilt fra breddeidrett og frivillighet, og det skaper en ny situasjon, fortsatte han.

Eriksen er spesielt lei seg for de NRK-ansatte som sitter med «en enorm kompetanse» på vintersport.

– De folka ønsker vi å beholde, og derfor må vi utvikle andre tilbud. Alternativet er ikke å legge seg ned og ikke gjøre noen ting. Vi har store ambisjoner om å bruke de to neste årene til å utvikle et svært godt alternativ til publikum.

Les også: – Sjokk og gambling i skisporet

Denne saken ble først publisert hos Kampanje

Personvernpolicy