Lundbys eventyrsesong gir sponsoreffekt

De norske kvinnehopperne har hatt mye å juble for i vinter. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix
De norske kvinnehopperne har hatt mye å juble for i vinter. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Maren Lundbys suksess i hoppbakken får ringvirkninger. Potensielle sponsorer har på eget initiativ kontaktet skiforbundet den siste tiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VM-gull, seier i historiens første Raw Air-turnering for kvinner og formidable 13 verdenscupseirer gjorde 2018/19-sesongen til en triumfferd for kvinnehoppernes soleklare ledestjerne.

Anna Odine Strøms to pallplasser i verdenscupen ble samtidig bevis på at Lundby langt fra drar lasset helt alene. I Seefeld ble det i tillegg norsk bronsemedalje i den historiske første VM-lagkonkurransen for kvinner.

Hoppjentenes frammarsj, med dronningen Lundby i spissen, begynner også så smått å gjøre seg gjeldende i sponsormarkedet.

– Vi er i kontakt med mange sponsorer som vi oppsøker gjennom en vanlig salgsprosess, men de gangene vi nå får henvendelser uten å oppsøke dem selv, er det som følge av jentene, sier hoppsjef Clas Brede Bråthen til NTB.

Sjelden vare

Han gleder seg naturlig nok stort over at interessen rundt Lundby og lagvenninnene synes å skyte fart.

– Det er veldig sjelden jeg har opplevd i min tid at folk ringer oss for å høre om de kan komme og få en presentasjon av det vi driver med og hvordan et samarbeid ser ut. Det har det vært flere av nå siden VM i Seefeld, sier Bråthen – og legger til:

– Det har nesten vært flere av dem nå enn det har vært til sammen på hele produktet vårt i hele min periode, sier hoppsjefen.

– Har noen av henvendelsene materialisert seg i avtaler?

– Det tar litt lengre tid, men utgangspunktet er langt bedre når noen ringer og spør om å få se en presentasjon, kontra når du står og klorer på døra for å få presentere deg. Forutsetningene er helt annerledes enn de er i 99 prosent av tilfellene.

Etterlyste drahjelp

Ifølge Bråthen sto også jentenes prestasjoner og posisjon sentralt da det ble fremforhandlet nye avtaler med to av hoppernes eksisterende sponsorer.

– Nå begynner vi å se at prestasjonene til jentene, og Maren spesielt, er med å sikre markedsverdien vår ganske betydelig. Det er første gang i hopphistorien at jeg opplever at jentene sikrer produktets kommersielle verdi, sier hoppsjefen.

– Hoppjentene selger nå seg selv hos sponsorene?

– De selger i hvert fall møter. Potensielle sponsorer legger merke til prestasjonene, men også måten Maren fremstår på som samfunnsbevisst, og det at hun prøver å sette litt dagsorden. Det er noe flere har påpekt at de finner interessant, sier hoppsjefen.

Tidligere i vinter skrev hoppdronningen Lundby en kronikk i VG der hun blant annet etterlyste mer drahjelp fra nettopp næringsliv og sponsorer i kampen for likestilling blant menn og kvinner i internasjonal hoppsport.

«Nå oppfordrer jeg dere til å være med å ta regningen – for likestilling koster», skrev 24-åringen blant annet.

Klarer skiforbundet markedsapparat å få klingende mynt ut av henvendelsene som har kommet den siste tiden, kan Lundby kanskje få noen av drahjelpen hun ønsker seg.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden