FIS-toppene sa ja til Vikersund

Det blir skiflyging i Vikersund også denne vinteren. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Det blir skiflyging i Vikersund også denne vinteren. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styret i Det internasjonale skiforbundet (FIS) ga fredag grønt lys for å gjeninnsette Vikersund som arrangør av avslutningsrennene i vinterens Raw Air.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed har de siste ukenes redningsaksjon rundt rennene i mammutbakken ført fram. Bakkekomiteen i FIS tar riktignok den endelige avgjørelsen om å utstede nytt sertifikat til Vikersund 23. november. Det er etter alle solemerker en formalitet.

Tidligere i høst satte den samme bakkekomiteen ned foten og strøk verdens største hoppbakke fra vinterens terminliste. Årsaken var at Vikersund ikke tilfredsstilte kravene som er stilt fra FIS-hold.

Det ble påpekt flere punkter der bakken måtte utbedres.

Stor aktivitet

Siden har det vært hektisk aktivitet på mange fronter for å få mammutbakken tilbake på kalenderen. Gravemaskiner har vært i full sving i anlegget og nye profiltegninger er fremlagt for å etterkomme ønskene fra hopptoppene i FIS om en endret bakkeprofil.

Fjorårets Vikersund-renn ble delvis preget av mange korte svev, som følge av at svært mange hoppere slet med å komme over kulen. Større fart er ikke et alternativ, all den tid det vil kunne gå ut over sikkerheten til de beste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En inspektør fra bakkekomiteen var nylig i Vikersund for å ta det pågående utbedringsarbeidet i nærmere øyesyn. Tilbakemeldingene skal ha vært positive.

Dersom FIS-styret hadde vendt tommelen ned for Vikersund på fredagens styremøte, ville avslutningsrennene i vinterens Raw Air blitt flyttet til Trondheim. Storbakken i Granåsen, som allerede inngår i Raw Air-konseptet, ville dermed stått for hele avslutningen.

Puster ut

Både hoppsjef Clas Brede Bråthen og landslagstrener Alexander Stöckl har overfor NTB uttrykt tvil rundt om det ville være mulig å berge skiflygingsrennene.

Også utøverne har ventet i spenning på fredagens skjebnemøte. Både Daniel-André Tande og Johann André Forfang har overfor NTB pekt på at Raw Air blir blodfattigere uten den sedvanlige spektakulære avslutningen.

Nå kan alle parter langt på vei puste lettet ut.

Fredagens klarsignal fra FIS-styret betyr samtidig ikke at jobben i Vikersund er over. Arbeidet med tilpasse bakken til FIS-kravene vil pågå også i tiden som kommer.