Ronaldo er kongen av markedsandeler

Cristiano Ronaldo i Juventus-drakt. Til helgen starter serie A i Italia.
Cristiano Ronaldo i Juventus-drakt. Til helgen starter serie A i Italia. Foto: Alessandro Di Marco / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

CR7. Cristiano Ronaldo er blitt en merkevare på tre tegn. Nå er det italienske Juventus som nyter godt av den portugisiske fotballstjernen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ronaldo kan noe få andre sportsstjerner kan. Det ble bevist det første døgnet etter at Juventus kjøpte ham fra Real Madrid.

Juventus solgte 520.000 trøyer med nummer 7 på ryggen og fikk fire millioner flere følgere på sosiale medier i løpet av de 24 første timene etter kjøpet av Ronaldo.

112 millioner euro (1,06 milliarder norske kroner) kostet portugiseren, og Juventus skal også betale ham 30 millioner euro (285 millioner kroner) i lønn i året.

Tross beløpene er det en fornuftig forretning for Juventus, vurderer Kenneth Cortsen, sportsøkonom og forsker ved University College Nordjylland.

Stor verdi

– Han har en enorm verdi. Ronaldo er uten sidestykke innen fotballøkonomien. Han er en markedsmaskin, og det har han vært i lang tid. Han har bygget seg opp en enorm kommersiell verdi, som først og fremst er skapt gjennom, prestasjonene på fotballbanen, sier Cortsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At trøyene blir revet bort fra butikkhyllene og det voldsomme trykket på sosiale medier, forteller noe spesielt om Ronaldo.

– Det er en indikator på at spilleren ikke bare booster eller bedrer den sportslige kvaliteten, men også er i stand til å flytte kunder og markedsandeler for de klubbene han representerer.

Ronaldo er voldsomt populær på sosiale medier. Bare på Twitter har den tidligere Sporting Lisboa-, Manchester United- og Real Madrid-spilleren 74 millioner følgere.

En spillers kommersielle verdi og merkevarestatus handler om spilleren, men også om klubbene og ligaene som han representerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mot strømmen

– Det er fortsatt United-fans som følger ham den dag i dag. Nå skaper han en ny scene og en ny markedsplass for seg selv ved å gå til en global toppklubb i et nytt land.

– Ronaldo er ikke redd for gå mot strømmen, og branding handler om å skape positive differensieringsfaktorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis han evner å vinne titler med Juventus, vil det løfte ham ytterligere. Cortsen mener at Ronaldo er et sportsprodukt som trives i rampelyset.

Ronaldo er i en egen klasse

– Han skiller seg fra Lionel Messi. Han er flinkere til å være tilgjengelig. Han trives med det og er dyktig. En ting er at du faktisk gjør det, noe annet er det at du trives med det. Han tenker strategisk, og skiftet til Juventus er en del av det. Dette er han fullt bevisst om.

Overgangen blir også betegnet som et kupp for Juventus' draktsponsor Adidas.

– Det er perfekt. Det blir gammel vin på nye flasker. Dette gir positiv utvikling for salg og kommersialisering.

Selv om Ronaldo er blitt 33 år tiltrekker han seg stadig nye sponsorer.