Meny

Etterlyser tydelighet:

Kommentator: – Skiforbundet må stå for det de har sagt

Adressa-kommentator Birger Løfaldli. Foto: Håvard Jensen / Adresseavisen
Adressa-kommentator Birger Løfaldli mener at Norges Skiforbund har håndtert sponsorsaken uryddig.

– Kommunikasjonen har vært veldig merkelig. Skiforbundet har tidligere vært tydelig på at ingen utøvere skal ha en lignende avtale som Petter Northug har hatt med Coop. Og når det da kommer frem at forbundet har diskutert en lignende avtale for blant annet Therese Johaug i forhandlingene med Coop, slår det veldig tilbake på dem, sier han til ABC Nyheter.

Et dokument som TV 2 har fått tilgang til, viser at Norges Skiforbund diskuterte en spesialavtale for Therese Johaug, Marit Bjørgen og Birgit Skarstein i forhandlingene med Coop.

Løfaldli etterlyser tydelighet fra skiforbundet.

– De må stå for det de har sagt. Hvis de faktisk mener at ingen skal ha en slik spesialavtale i fremtiden, må de stå ved det. For meg virker det dermed rart å gå så hardt ut, og det er ikke bra for omdømmet deres. Dette kan tyde på at forbundet er på etterskudd, og ikke er forberedt på den nye hverdagen. Det har kommet opp store stjerner de siste årene, innovative utøvere med kommersielle interesser. Disse utøverne har kjørt skiledelsen fra skanse til skanse de siste årene, sier han.

– Skiledelsen kan takke utøverne

– Er du overrasket over at det er såpass stor rift om å sponse en organisasjon som har hatt to dopingsaker de siste to årene?

– Nei, egentlig ikke. Langrenn er, uavhengig av de skandalene som har skjedd, enormt populært. Det er kanskje de største kjendisene i Norge, uansett sjanger. Løperne er veldig attraktive, og det kan skiledelsen takke utøverne for, mener Løfaldli.

Sist fredag ble det kjent at skiforbundet vraket en ferdigforhandlet sponsoravtale med Coop og i stedet fortsetter samarbeidet med rivalen Norgesgruppen. Det har ført til sterke reaksjoner fra Coop-hold.

Coops krav om å kunne avbryte sponsorkontrakten dersom en norsk utøver ble dopingtatt vanskeliggjorde forhandlingene med Norges Skiforbund, skrev VG tirsdag.

Avisen har fått tilgang til flere avtaleutkast sendt mellom Coop og skiforbundet, og av disse skal det framgå at forbundet motsatte seg at Coop skulle kunne si opp sponsoravtalen umiddelbart ved en positiv norsk dopingprøve.

Sertifisert som «rent særforbund»

Anders Solheim, daglig leder i Antidoping Norge, sier til ABC Nyheter at han ikke kan kommentere innholdet i en sponsoravtale.

Anders Solheim, daglig leder i Antidoping Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Det må være et forhold mellom særforbund og sponsor, sier han.

– Kan man tolke dette som at forbundet frykter dopingsaker i fremtiden?

– Det ønsker jeg ikke å spekulere i. Vi oppfordrer sponsorer til å stille krav om at det drives et godt forebyggende arbeid for å forhindre dopingbruk. Dette er en «forsikring» de kan benytte seg av, og en positiv måte å bidra i arbeidet for en ren idrett, svarer Solheim.

Norges Skiforbund er sertifisert som et «rent særforbund» av Antidoping Norge.

På sistnevntes hjemmesider står det følgende:

«Rent Særforbund er et verktøy for å sette antidoping og verdiarbeid systematisk på agendaen, samtidig som vi tar høyde for idrettens egenart. Konseptet skal sikre et minimum av antidopingkunnskap i organisasjonen, og vise tydelige holdninger til doping gjennom konkrete handlinger.»

– Drøy mangel på respekt for antidopingarbeidet

Forbundet ville ikke åpne for oppsigelse dersom dommen ikke var rettskraftig, eller dersom det ble konkludert med at utøveren hadde utvist «ingen eller ubetydelig» skyld.

VG-kommentator Leif Welhaven skriver i en kommentar at «dette er å håne dopingreglene».

– Det er en drøy mangel på respekt for antidopingarbeidet, skriver han videre.

I det siste avtaleutkastet, som var klart for signering da skiforbundet trakk seg, var ordlyden i samsvar med Coops ønsker.

– Aksepterer ikke tøying av dopinggrensene

Hadde skiforbundet vunnet fram med sin formulering, ville ikke dopingsakene til Martin Johnsrud Sundby eller Therese Johaug vært grunn god nok til oppsigelse av avtalen. Begge utviste ifølge dommen «ubetydelig skyld».

Espen Bjervig, administrasjons- og markedssjef i langrennsavdelingen i Norges Skiforbund. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– For Coop er det aldri aktuelt å akseptere tøying av grensene vedrørende doping, og på den måten kunne bidra til å flytte kultur og holdninger i en retning som verken er sunne eller bærekraftige for idretten, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Friis i Coop til VG.

Administrasjons- og markedssjef Espen Bjervig i Norges Skiforbund sier i en kommentar til VG at forbundet er helt på linje med Friis i dette, at man ikke vil tøye grenser i dopingspørsmål.

– Utover dette ønsker vi ikke å uttale oss nærmere om interne saksdokumenter i en avsluttet forhandlingsprosess, legger han til.

Populært