Meny

Her er folkets dom over TVNorges OL-dekning

Frontet OL-satsingen: Carsten Skjelbreid og Anne Sturød har loset tv-seerne gjennom OL-sendingene til TVNorge på ettermiddagstid. Nå får de folkets dom. Foto: TVNorge.
Har omvendt skeptikere med sine OL-sendinger.

I 16 dager i februar har Discovery-familien med TVNorge i spissen vært hele Norges leverandør av jubelscener og historiske idrettsøyeblikk fra et vinter-OL i Pyeongchang der de norske gullmedaljene har kommet i et rekordhøyt tempo.
Det er en oppgave tv-seerne mener TVNorge har håndtert greit. De gir kanelen et snitt på 4,2 av 6 poeng for sin dekning av vinter-OL ifølge en landsrepresentativ undersøkelse som YouGov har gjennomført for Kampanje.
- Det er en god firer, men ikke en sterk firer, sier Research Team Manager Per Ståle Ekrol i YouGov.

Discovery-sjef: - Gledelig

Til sammenligning fikk TV 2 et snitt på 4,4 av 6 da Mediacom gjennomførte en lignende undersøkelse etter Sotsji-OL i 2014 og 4,1 da YouGov gjennomførte en tilsvarende undersøkelse etter Rio-OL i 2016.

I Discovery blir tallene mottatt med glede.

- TV 2 gjorde i våre øyne en strålende jobb med rettighetene i Sotsji. Så vi må vel si oss godt fornøyde når vi får tilsvarende tilbakemeldinger som de fikk da. Sportspublikummet er et krevende publikum, det vet vi. Og det er derfor gledelig å se at vi havner på riktig side av skalaen, sier administrerende direktør i Discovery Networks Norway, Tine Austvoll Jensen, til Kampanje.

- Vi er veldig stolte over det vi har levert. Spesielt folkene bak og foran kamera har gjort en strålende jobb. Vi er nå i gang med å evaluere sendingene, og ser hvor vi kan forbedre oss til neste gang. Det er tross alt bare halvannen uke til Eliteserien 2018 sparkes i gang på våre flater.

Saken fortsetter under video

VIDEO: Medalje for medalje: Slik ble OL i Pyeongchang tidenes norske medaljefangst:

Kvinner mest fornøyd

Det er kvinner som er mest fornøyd med TVNorges OL-håndtering. De gir en femmer, og forskjellen mellom kvinner og menn er signifikant.
- Vi ser også at de som er svært fornøyd med innsatsen Norge har gjort, gir karakteren fem, sier Ekrol.
Hele 63 prosent av de spurte sier de er svært fornøyd med innsatsen til de norske utøverne under OL. Det smitter nok over på TVNorge, tror Ekrol.
- Så dersom Norge hadde gjort det dårligere, kunne TVNorge også ha fått en dårligere karakter?

- Det tror jeg nok.

Når Kampanje spør om nordmenns OL-rus og glede over medaljefangsten har smittet over på dommen over TVNorge, svarer Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen slik:

- Jeg tror gode resultater har bidratt til gode seertall, i hvert fall. Vi har også sett at det har vært færre klager på for eksempel reklame når nordmenn har gjort det bra. Men om det påvirker dommen over oss, våger jeg ikke mene så mye om, sier hun.

Saken fortsetter under video

VIDEO: OL-quiz: Du bør kunne mer om OL enn disse

Har overbevist skeptikere

Kort tid etter at TV 2 hadde sin siste OL-sending i 2016, svarte kun én av ti at de trodde Discovery ville løse oppgaven bedre enn sin forgjenger, mens 24 prosent trodde de ville gjøre en like god jobb.

Les mer: Kun én av ti tror OL blir bedre på Discovery
Nå mener halvparten at TVNorge har gjort en like bra eller bedre jobb enn TV 2 gjorde da de hadde OL, mens to av ti mener TVNorge har gjort en dårligere jobb. Resten vet ikke, eller har ikke sett på OL-sendingene.

- Det er jo hyggelig at vi leverer bedre enn mange forventet. Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger – helt uoppfordret – fra folk som takker oss for jobben vi har gjort. Spesielt ekspertene våre får mye skryt. Enkelte meddeler at de ikke hadde tro på oss i utgangspunktet, og derfor føler behov for å sende oss en takk. Det setter vi veldig stor pris på, sier Discoveryy-sjef Tine Austvoll Jensen.

YouGov-undersøkelsen er er gjennomført blant personer mellom 18 og 74 år i perioden 21. til 25. februar på internett med utgangspunkt i YouGov-panelet i Norge. Data vektes med dimensjonene kjønn, alder og geografi på bakgrunn av et ideal fra Statistisk Sentralbyrå, slik at resultatene er representative for befolkningen med hensyn til ovennevnte målgruppe.

Tall Kampanje har hentet inn, viser at Discovery økte reklamesalget med 60 prosent i februar, men reklamesalget alene betaler ikke hele OL-regningen. Les mer om tallene TVNorge ikke vil snakke om her (abonnement).

Denne saken ble først publisert i Kampanje.com

Populært