Over én million så OL-kvinnestafetten

Johannes Høsflot Klæbo (t.v.), Martin Johnsrud Sundby, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Didrik Tønseth, Ragnhild Haga og Marit Bjørgen, Simen Hegstad Krüger (t.v. foran) og Ingvild Flugstad Østberg tok gullmedaljen til Norge på 4x10 km stafett for herrer og 4x5 km stafett for kvinner i Alpensia Cross-Country Skiing Centre under vinter-OL i Pyeongchang. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Johannes Høsflot Klæbo (t.v.), Martin Johnsrud Sundby, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Didrik Tønseth, Ragnhild Haga og Marit Bjørgen, Simen Hegstad Krüger (t.v. foran) og Ingvild Flugstad Østberg tok gullmedaljen til Norge på 4x10 km stafett for herrer og 4x5 km stafett for kvinner i Alpensia Cross-Country Skiing Centre under vinter-OL i Pyeongchang. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvinnestafetten i OL og helgens medaljefangst sørget for ny rekord for TVNorge og Discovery Networks. Stafettgullet nådde toppen med 1,2 millioner seere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marit Bjørgen og co. ble fulgt av det 1,2 millioner seere på det meste, og i snitt hadde sendingene én million seere. Herrestafetten gikk hakket tidligere på morgenen søndag, men ble fulgt av én million på det meste. 785.000 ble snittet for sendingen.

1 063 000 fulgte herrenes 15 kilometer i skiskyting, mens 787 000 fulgte kvinnenes 12,5 km.

– I dag må vi nesten låne sportsfolkets nye favorittuttrykk: Dette er helt rått. Tallene på damestafetten og herrenes 15 km skiskyting er blant de høyeste vi har hatt på tradisjonell TV noen gang. Bare én gang før har vi sett høyere seertall. I tillegg fulgte veldig mange OL-sendingene digitalt, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

– Med de tradisjonelle TV-tallene og digitalseingen til sammen, har vi aldri hatt høyere seertall på et enkelt TV-program noen gang enn vi har på damestafetten og skiskytingen.

Søndag ble det også satt ny rekord for hvor mange som fulgte Discoverys kanaler gjennom en hel dag. Kanalene hadde en seerandel på 56,5 prosent på søndag. Blant seerne under 50 år hadde TV-gruppen en andel på 61,1 prosent.