Stöckl reagerer på særnorsk regel

Landslagssjef Alexander Stöckl ble så nysgjerrig at man måtte søke opp litt følgertall på Instagram. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Landslagssjef Alexander Stöckl ble så nysgjerrig at man måtte søke opp litt følgertall på Instagram. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hoppgutta er populære i sosiale medier, men har et stykke opp til interessen rundt Petter Northug og Aksel Lund Svindal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Et OL-gull vil gi mange klikk og følgere, sier hopptrener Alexander Stöckl.

Da NTB summerte opp hoppukelagets følgere på Instagram fredag, var tallet 125.205.

– Det hørtes ut som en bankkonto. Eller antall innbyggere i Innsbruck? Antall hoppere i hoppuka sammenlagt. Jeg har ikke peiling. Eller har 125.000 svart oss i sosiale medier og klikket på noe, sier en nysgjerrig hopptrener når vi spør om hva som skjuler seg bak tallet.

Skiforbundet måtte i fjor gå en runde med utøverne for å markere innlegg med «reklame».

– Det er en spesiell ordning i Norge, hvor du må skrive «reklame» før du skriver noe om samarbeidspartnere. Det er noe vi må forholde oss til, men det er slitsomt. Det er ikke slik i andre land, sukker Stöckl.

Mer på engelsk

– Forringer det verdien av sponsoravtalene dere har?

– Det er vanskelig å si, da må du nesten spørre noen som kan mer om markedsføring enn meg, sier landslagssjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Daniel-André Tande har klart flest følgere av hopperne med 39.200, fulgt av Anders Fannemels 28.800 og Johann Forfangs 26.700. Andreas Stjernen har 13.100 følgere, mens Robert Johansson har bikket 10.000. Halvor Egner Granerud har 6705 følgere, og må dermed se seg slått av treneren. Stöckl har nemlig 7484 følgere. Sportssjef Clas Brede Bråthen har 2420.

– Tande mest. Det er helt klart. Stöckl ikke så mange, Bråthen nesten ingenting, ler Stöckl før han blir alvorlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er stor interesse, men vi ser i andre land at interessen for hopp er større. Piotr Zyla har jo en halv million følgere på Facebook. Vi er langt unna det som er standard i andre land. For oss er det viktig å nå folk i utlandet også. Dermed må vi skrive mer på engelsk og poste bilder med engelsk undertekst, sier landslagssjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Kaggestad: Skivebom av Bjørndalen

Mer «karat»

– Dere er langt unna Northug (418.000) og Svindal (408.000)?

– Vi må vinne flere renn. En utøver som er kjent for å vinne hoppuka, verdenscupen, Raw Air og OL-gull vil få mange flere klikk og følgere.

Tande fikk et voldsomt oppsving under hoppuka sist vinter, men er langt unna langrenns- og alpinprofilene.

– 125.000 er et pent tall, men vi burde hatt flere følgere. Vi må få folk til å skjønne at skihopping er en kul sport å se på, ikke bare bortoverski og fortnedoverski, sier Tande.

– Svindal snakker tysk på tysk TV. Det hjelper. Og Northug er Northug. Det er ingen ved siden av ham. VI må nok bli mer «karat», sier Johann Forfang, som påpeker at hans følgertall har vokst med et par tusen under hoppuka.

Aktuelt: Ekspert mener Klæbo har frikort i OL

Bartepotensial

Stöckl mener Robert Johansson bør bruke den karakteristiske barten til å få mer oppmerksomhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tallene er solide, men «Danny», Forfang og Fannemel drar veldig opp. Stjernen, Granerud og jeg har en liten vei å gå. Jeg skal ta noen kule bilder av barten for å se om det slår an. Det er absolutt viktig å vise seg fram for mulige sponsorer. Det hadde vært stilig med bartevokssponsor, svarer Johansson på sjefens anbefaling.

Aktuelt: – 10 prosent OL-sjanse for Northug og Bjørndalen