NHL støter mot Kina

NHL vil forsøke å utnytte det kinesiske markedet bedre. Foto: Paul Sancya / AP / NTB scanpix.
NHL vil forsøke å utnytte det kinesiske markedet bedre. Foto: Paul Sancya / AP / NTB scanpix. Foto: NTB scanpix

OL i 2022 gjør at interessen for vintersport øker i Kina. Det ønsker den amerikanske hockeyligaen (NHL) å utnytte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Markedet i Kina er gigantisk, og NHL håper en dag at de kan kjempe med NBA om interessen. Kineserne elsker amerikansk basketball.

Kommende uke reiser både Vancouver Canucks og Los Angeles Kings for å spille treningskamper i Shanghai og Beijing foran den kommende NHL-sesongen. NHL jobber kontinuerlig for å bygge opp en større fanskare utenfor det nordamerikanske kontinentet.

– Vi kan trygt slå fast at vår sport ikke er like populær i Kina som for eksempel fotball og basketball, sier David proper, visepresident for media og internasjonal strategi i NHL.

Proper har likevel sett at noe kan være i anmarsj.

– Vi har sett at interessen har økt etter at Kina har fått vinter-OL i 2022, og 300 millioner mennesker er involvert i den jobben. Det har gjort at interessen for ishockey har økt, mener Proper.

NHLs Asia-interesse er dog ikke altoverskyggende. De vil for eksempel ikke sende spillere til kommende vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea.