Fortsetter å sponse Johaug: – De er feige

Therese Johaugs private sponsorer trekker seg ikke umiddelbart etter dopingdommen.
Therese Johaugs private sponsorer trekker seg ikke umiddelbart etter dopingdommen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Therese Johaug beholder sine private sponsorer, til tross for dopingdommen. Det får tidligere sponsorsjef Jacob Lund til å reagere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag kom nyheten om at Therese Johaug får 18 måneders utestengelse av CAS. Dermed mister hun OL, og hele den kommende sesongen.

Men hennes private sponsorer trekker ikke sine avtaler umiddelbart av den grunn.

– Vi syntes Therese Johaug er en flott idrettsutøver som under uheldige omstendigheter har fått en streng straff. Autostrada opprettholder samarbeidet, sier Gisle Valen til ABC Nyheter.

Heller ikke Jordbærpikene trekker sin avtale. Markedssjef Hanne Årbogen Dahl opplyser til ABC Nyheter at dopingsaken ikke påvirker deres syn på Therese Johaug som sponsorobjekt og samarbeidspartner.

Administrerende direktør i Asko, Tore Bekken, sier til ABC Nyheter at de ikke på noe tidspunkt har vurdert å trekke seg som sponsor for Therese Johaug.

Administrerende direktør Tore Bekken i Asko. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Administrerende direktør Tore Bekken i Asko. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

– Nei, det har vi ikke. Vi har hatt et samarbeid med Therese i ti år. Vi tror på historien og faktaene som er lagt frem i saken. Asko ønsker å støtte henne fortsatt, og det er nå hun trenger det som mest. Vi har respekt for at det er blitt begått en feil, sier Bekken til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Svensk antidopingekspert om Johaug-dommen: – Føles rimelig

– Regelverket bør revurderes

En av sponsorene som er usikre på fortsettelsen, er Huawei. De sponser både Johaug privat og langrennslandslaget.

– Vi ble i likhet med alle andre, veldig nylig gjort kjent med avgjørelsen fra idrettsdomstolen. Vi vil gjennomgå saken på nytt i lys av dette, og bestemme oss for hvorvidt den vil få innvirkning på vår avtale med Skiforbundet og Therese Johaug. forteller Gøril Bye, marketing manager i Huawei Norge til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nortime er den norske importøren av TAG Heuer, som også sponser Johaug. De forstår ikke hvordan Johaug kan ha fått en så streng straff.

– Regelverket bør revurderes. Det virker helt urimelig når hun får nesten like lang straff som utøvere som bevisst har forsøkt å skaffe seg prestasjonsfremmende fordeler. Vi registrerer at det blir sett på dette med ulike briller internasjonalt, men vi synes regelverket virker helt urimelig, sier daglig leder Johan Walter i Nortime Nordic til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han ønsker også å fortsette samarbeidet med Johaug.

– Vi støtter Johaug, men når hun ikke er aktiv, så er heller ikke avtalen aktivert så sterkt. Nå må vi følge hennes tanker for fortsettelsen, og så følger vi lojalt med på det.

Les også: Bjørgen om Johaug-dommen: – Dypt urettferdig

– Exit ved dopingdom

Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund, synes avgjørelsene til sponsorene er merkelige.

– Hun er ikke dømt for overtredelse av dopingreglene, det er verre, hun er dømt for å ha dopet seg. Da er de aller fleste sponsoravtaler klinkende klare; da er det exit. I dette tilfelle ikke bare for henne, men for hele Skiforbundet, sier han til Kampanje.

Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund. Foto: Heiko Junge / SCANPIX
Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund. Foto: Heiko Junge / SCANPIX

I tillegg stusser han over begrunnelsene sponsorene kommer med.

– Det er ganske fantastisk at Asko og TAG Heuer har bedre innsikt i dopingreglene enn det CAS har. Jeg tror det er en feighet som gjør at man ikke tør å ta konsekvensene, fordi jenta er godt likt. Både når det gjelder Sundby og henne, er det ingen som har reagert. Det er i beste fall uklokt med tanke på fremtiden for norsk skiidrett og eventuelle dopingdommer, påpeker Lund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se en offensiv Johaug i fersk video: – Tårene er tørket bort

Opprettholder avtalen inntil videre

Hovedsponsor for langrennslandslaget, SpareaBank 1, fortsetter også med sin avtale, til tross for to dopingsaker det siste året.

– Først vil jeg si at vi har respekt for dommen CAS har avgitt, og som hovedsponsor av det norske skilandslaget synes vi det er bra at det er satt sluttstrek i saken. Denne dommen er først og fremst veldig tung for Therese Johaug, sier Stein Bugge, sponsorsjef i SpareBank 1 til ABC Nyheter.

Han forteller at SpareBank 1 ser alvorlig på alle typer regelbrudd i idretten.

– I kraft av å være hovedsponsor har vi vært en pådriver overfor Skiforbundet for å sikre at de gjør det som må til med hensyn til rutiner, tolkning av regelverk og annet, og vi har vist dem tillit. Vi var tilfredse med at Skiforbundet i fjor høst iverksatte strakstiltak, blant annet rundt det medisinske støtteapparatet og opplæring av utøvere, poengterer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SpareBank 1 sin eksisterende sponsoravtale med langrennslandslaget løper ut i april 2018.

– Hva utfallet blir når det gjelder dette sponsoratet, må vi komme tilbake til når det blir vurdert og besluttet, sier Bugge.

I februar ble det kjent at utstyrsgiganten Fischer benyttet seg av en antidoping-klausul og brøt dermed sin avtale med Johaug.

Les også: Langrennsekspert: – Overbevist om at Johaug kommer tilbake