Solid økning i Johaug-salget

Salget av Therese Johaug-produkter har fått seg en oppsving i etterkant av at hun testet positivt på en dopingprøve. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Salget av Therese Johaug-produkter har fått seg en oppsving i etterkant av at hun testet positivt på en dopingprøve. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av Johaug-produkter nådde en ny helgetopp i kjølvannet av dopingsaken rundt langrennsstjernen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at nyheten om Therese Johaugs positive dopingprøve ble kjent sist onsdag, har salget av varer tilknyttet 28-åringens varemerke hatt en voldsom økning, melder NRK.

– Vi hadde et kjempesalg på Johaug-nettbutikken i helgen. Det er faktisk den beste helgen vi har hatt noensinne, sier Øystein Bråta til kanalen.

Han er nordisk direktør i Active Brands, eieren av varemerket Johaug.

Professor i markedsføring ved NHH, Tor W. Andreassen, er ikke overrasket over at salget fra Johaug-nettsiden har økt.

– Folk setter veldig pris på Johaug og viser det i form av en støtteerklæring ved å kjøpe hennes produkter. I tillegg har saken gitt en eksponering av henne og hennes merkenavn, som gjør at folk finner fram til hennes hjemmeside og av den grunn også kjøper det de måtte finne der, sier han.

Les også: Johaug ble ikke dopingtestet på 129 dager

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom Johaug skulle bli dømt for dopingbruk, tror han pilene vil gå motsatt vei.

– Da vil det få motsatt effekt. Folk vil ta avstand og vise det gjennom at de ikke kjøper hennes produkter. Merkenavnet hennes vil få en skikkelig nedtur, og det vil merkes betydelig, sier han.

Ingen av de store sportskjedene har foreløpig vurdert å stanse salget av Johaug-produktene.

Les også:

Bjørgen om Johaug-saken: – Helt uvirkelig og tungt

Johaugs far: – Dette kommer det ikke noe godt ut av