Ski-VM får kritikk for spritreklamePetter Northug reklamerte for sprit da han tok VM-gull

Petter Northug gikk inn til VM-gull på sprint med reklame for en russisk spritprodusent godt synlig i blått over startnummeret. Foto: NTB scanpix
Petter Northug gikk inn til VM-gull på sprint med reklame for en russisk spritprodusent godt synlig i blått over startnummeret. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med reklame for en spritprodusent over startnummeret kjemper Petter Northug, Marit Bjørgen og de andre skistjernene om VM-medaljer. Det har skapt reaksjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den russiske vodkaprodusenten Zimnjaja Doroga får som FIS-sponsor eksponere seg, og de svenske avisene Dagens Nyheter og Aftonbladet skriver at mange reagerer negativt.

– Alkoholbransjen i Sverige er helt overens om at man ikke reklamerer i samband med idrettsarrangementer. Jeg kjenner ikke til at det finnes noe unntak for internasjonale stevner, sier Mattias Grundström ved den svenske alkoholbransjens organ for overvåking av markedsføring til dn.se.

Les også: Forvirring rundt Kowalczyk: – Tror det ikke før jeg får se startlistene

Komplekst

I Sverige som i Norge er alkoholreklame forbudt på TV, men reglene for sponsing er noe mer uklare.

– Det er et kompleks spørsmål, sier Grundström.

– Gjør man det enkelt og spør om dette er forenlig med svensk lov, er svaret nei. Spør man videre om loven gjelder i dette tilfellet, blir det vanskeligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Johaug: – Marit er favoritt

Vannreklame?

Til Aftonbladet sier FIS-markedssjef Marcel Looze at skiforbundet har solgt reklamerettighetene til rettighetshaver EBU, og at man ikke har noen innvendinger mot den aktuelle reklamen ettersom firmaet også selger vann på flaske.

– Budskapet på reklamen er «mineralvann», hevder Looze.

Den lokale arrangøren vil ikke trekkes inn i debatten om alkoholreklame.

– Det er FIS og EBU som har inngått avtale med firmaene som profilerer seg på startnummer og på arenaen. FIS gir oss startnumrene, og vi plikter å bruke dem. Alt dette inngår i avtalen vi har gjort som arrangør, sier organisasjonskomiteens sjef Sven von Holst.

Les også: Syk Sundby går ikke lørdag