Storlag vil endre sykkelsporten

Storlag vil endre sykkelsporten
Storlag vil endre sykkelsporten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har lenge varslet endringer i sykkelsporten. Nå kommer også 11 av verdens største lag på banen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store aktører som Tinkoff-Saxo, Sky, BMC, Garmin-Sharp og Orica-GreenEdge har i mer enn ett år jobbet for å etablere et selskap som skal løfte internasjonal sykkelsport.

Tirsdag ble det bekreftet av blant andre Tinkoff-Saxo at selskapet har fått navnet Velon.

– Velon har samlet mer enn 60 prosent av sykkellagene på verdenstouren for å skape en økonomisk modell som skal sikre en bærekraftig framtid for lagene, heter det i en pressemelding.

Ved hjelp av moderne teknologi vil lagene blant annet knytte enda tettere bånd til fansen.

Velon snakker om å skape en mer spennende, stabil og tillitvekkende idrett. Man vil eksempelvis endre terminlista og kanskje også strukturen på sykkellagene.

De 11 lagene har ansatt britiske Graham Bartlett som administrerende direktør for det nye selskapet. Han har tidligere vært kommersiell direktør i fotballklubben Liverpool. I tillegg har han hatt roller i Det europeiske fotballforbundet (UEFA), hos TV-selskapet Sky Sports og hos utstyrsprodusenten Nike.

– Den vanlige forretningsmodellen, der sponsoren kun er involvert som sponsor, er ikke bra for sykkellagene. Vi må endre dette til en mer komplett organisasjon med fansen i sentrum for det hele. Vi skal investere i ny teknologi og skape mer spennende sykkelritt, sier Bartlett til Cyclingnews.