Northug får PR-skryt for krisehåndtering

Sverre M. Nyrønning har skrevet bok om Petter Northug og familien. I boken kommer det fram at Petter Northug hadde 1.65 i promille og hastighet på 80-90 km/t i da han tidligere i år kolliderte i en rundkjøring. Foto: NTB scanpix.
Sverre M. Nyrønning har skrevet bok om Petter Northug og familien. I boken kommer det fram at Petter Northug hadde 1.65 i promille og hastighet på 80-90 km/t i da han tidligere i år kolliderte i en rundkjøring. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var ikke tilfeldig at boka med Northug-familiens versjon av skistjernens fyllekjøring kom få dager før tiltalebeslutningen er klar, påpeker PR-eksperter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er lærebokmateriale i offensiv mediekrisehåndtering. Det er noe vi antakelig ikke har sett før i Norge, sier PR- og medierådgiver Rune Brynhildsen til Dagens Næringsliv.

Sør-Trøndelag politidistrikt sendte sin innstilling i saken mot Petter Northug til statsadvokaten sist fredag. Boken «Northug.

En familiehistorie» lå tre dager senere ferdigtrykket i 12.000 eksemplarer, og tirsdag ettermiddag sendte forlaget Aschehoug bøkene til butikkene «i alle hemmelighet», skriver avisen.

Les også: Northug tilbake til åstedet - mener det er flaks han er i live

Mediene ble først informert i en pressemelding tidlig onsdag morgen, men boken fikk bred dekning i landets største medier.

Den største nyheten var Northugs promille, en opplysning journalister har jaktet på siden fyllekjøringen i mai.

Brynhildsen, som blant annet er bokseren Cecilia Brækhus' kommersielle manager, mener det er imponerende, men også veldig påfallende at detaljer ikke har lekket fra politiets etterforskning.

Les også: Northug hadde 1,65 i promille

Brynhildsen ser en klar regi fra ende til annen fra Northug-leiren siden skandalen i mai. Han får støtte fra Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese

– For meg virker det som det er en god plan bak alt Northug gjør, sier PR-byråsjefen.