Northug får PR-skryt for krisehåndtering
Det var ikke tilfeldig at boka med Northug-familiens versjon av skistjernens fyllekjøring kom få dager før tiltalebeslutningen er klar, påpeker PR-eksperter.
– Dette er lærebokmateriale i offensiv mediekrisehåndtering. Det er noe vi antakelig ikke har sett før i Norge, sier PR- og medierådgiver Rune Brynhildsen til Dagens Næringsliv.
Sør-Trøndelag politidistrikt sendte sin innstilling i saken mot Petter Northug til statsadvokaten sist fredag. Boken «Northug.
En familiehistorie» lå tre dager senere ferdigtrykket i 12.000 eksemplarer, og tirsdag ettermiddag sendte forlaget Aschehoug bøkene til butikkene «i alle hemmelighet», skriver avisen.
Les også: Northug tilbake til åstedet - mener det er flaks han er i live
Mediene ble først informert i en pressemelding tidlig onsdag morgen, men boken fikk bred dekning i landets største medier.
Den største nyheten var Northugs promille, en opplysning journalister har jaktet på siden fyllekjøringen i mai.
Brynhildsen, som blant annet er bokseren Cecilia Brækhus' kommersielle manager, mener det er imponerende, men også veldig påfallende at detaljer ikke har lekket fra politiets etterforskning.
Les også: Northug hadde 1,65 i promille
Brynhildsen ser en klar regi fra ende til annen fra Northug-leiren siden skandalen i mai. Han får støtte fra Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese
– For meg virker det som det er en god plan bak alt Northug gjør, sier PR-byråsjefen.