Store annonsører dropper reklame i OL-sendinger

SEERSTORM: TV 2 har fått kraftig kritikk blant annet for å ha sendt reklame da det ble klart at Ståle Sandbech tok sølvmedalje i slopestyle. Nå ber flere store annonsører om at deres reklamefilmer ikke vises i reklamepauser under øvelsene. (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix)
SEERSTORM: TV 2 har fått kraftig kritikk blant annet for å ha sendt reklame da det ble klart at Ståle Sandbech tok sølvmedalje i slopestyle. Nå ber flere store annonsører om at deres reklamefilmer ikke vises i reklamepauser under øvelsene. (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor, Statoil og Toyota har gitt beskjed om at de ikke vil ha reklamefilmer i pausene som avbryter øvelsene i OL. Det skjer etter helgens massive seerreaksjoner mot TV 2.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De tre storannonsørene bekreftet mandag at de ikke vil at deres reklamefilmer ikke skal vises i de såkalte «gullpausene», skriver Dagens Næringsliv.

– Det siste vi ønsker, er at noen skal bli støtt med utidige reklameavbrudd, sier informasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor.

Det er høyst uvanlig at annonsører trekker seg fra reklamepauser som opptil 80 prosent av TV-seerne får med seg, skriver avisa.

– Det er ingen sunn fornuft u dette ut ifra hvordan man normalt ville ønske å bli plasser i reklamespotene, sier mediedirektør Jarle Thalberg i Carat Norge.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 avdramatiserer situasjonen og sier frafallet av de store annonsørene ikke får økonomiske konsekvenser for kanalen.

– Det er nok av andre annonsører, for å si det sånn. Det har vært en voldsom pågang både fra annonsører og mediebyråer før OL. Vi hadde også tatt høyde for at det ville bli noe støy, sier Indrøy.