Trolig heftig kamp om mesterligarettighetene

HVILKEN KANAL FÅR RETTIGHETENE?: Fristen for å by på rettighetene til å vise mesterligafotball går snart ut. Flere aktører i Norge viser interesse for produktet. Her juber tyske Bayern München for seieren i fjorårets turnering. (Foto: NTB scanpix)
HVILKEN KANAL FÅR RETTIGHETENE?: Fristen for å by på rettighetene til å vise mesterligafotball går snart ut. Flere aktører i Norge viser interesse for produktet. Her juber tyske Bayern München for seieren i fjorårets turnering. (Foto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

MTG har hatt rettighetene for mesterligaen i fotball siden 1992. Denne uken går budfristen ut for neste periode. Trolig vil moroa koste rundt 1,6 milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kampanje skriver at det sveitsiske rettighetsselskapet Team Marketing i forrige uke var på besøk i Oslo. Der presenterte selskapet de nye rettighetspakkene som gjelder i tre år fra 2015/16-sesongen. I tillegg til Modern Times Group (MTG) skal også SBS Discovery, TV 2-gruppen og CMore-eierne Bonnier og Telenor ha vært til stede.

– Vi har hatt Champions League i over 20 år, og produktet er bare blitt sterkere og sterkere i løpet av denne perioden. Vi har i dag en veldig sterk interesse i Champions League, sier MTGs danske sportssjef Peter Nørrelund til Kampanje.

Ikke bestemt seg

TV 2 nådde ikke opp da de forrige mesterligarettighetene ble solgt i 2011. Sportssjef Bjørn Taalesen sier kanalen ikke har bestemt seg for om de skal legge inn bud denne gangen.

– Når en kjenner relasjonene mellom MTG og Team Marketing kan en nok få litt avmaktsfølelse. Men vi er samtidig veldige klare over når budfristen går ut, sier Taalesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra før sitter han på attraktive rettigheter for Premier League.

Ordknapp Aalbu

Trolig blir rettighetene solgt stykkevis. Det skal være én tirsdagspakke, én onsdagspakke og en mindre attraktiv pakke for europaligaen på torsdager. TVNorge-kanalene vurderer mer fotball.

– Ja, vi jobber hele tiden for å utvikle sportsplattformen vår sammen med våre nye eiere. Vi følger med de rettighetene som er der, men hva vi velger å gå for kan vi ikke kommentere, sier sportssjef Jan Erik Aalbu i SBS Discovery.

Les flere fotballnyheter her.