Northug vil bli merkevare

TAR GREP: Petter Northug vil unngå at andre utnytter hans navn i kommersielt øyemed. (Arkivfoto: NTB scanpix)
TAR GREP: Petter Northug vil unngå at andre utnytter hans navn i kommersielt øyemed. (Arkivfoto: NTB scanpix)

Langrennskongen Petter Northug har søkt om enerett til å bruke varemerket Petter Northug.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Dagbladet har Northug søkt Patentstyret om enerett.

Elleve søknader er sendt inn. De inneholder blant annet søknader om logoer, Northugs autograf og retten til kallenavn som «The Thug» og «Thugen».

– Det er han som har kommet med konseptene, og så har vi videreutviklet det sammen med ham. Petters visuelle uttrykk ligger i bunn, sier Kjetil Wold i Anti & Grandpeople.

Les også: Ulvang i strupen på Northugs soloprosjekt

Wold har hjulpet langrennsløperen med å utvikle logoen. Northug er særdeles lukrativ for sponsorer og samarbeidspartnere.

Tidligere har idrettsprofiler som Bjørn Dæhlie og Kari Traa satset på egne merkevarer. I utlandet er David Beckham og Björn Borg kjent for det samme.

Personvernpolicy