Northug vil bli merkevare
Langrennskongen Petter Northug har søkt om enerett til å bruke varemerket Petter Northug.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ifølge Dagbladet har Northug søkt Patentstyret om enerett.
Elleve søknader er sendt inn. De inneholder blant annet søknader om logoer, Northugs autograf og retten til kallenavn som «The Thug» og «Thugen».
– Det er han som har kommet med konseptene, og så har vi videreutviklet det sammen med ham. Petters visuelle uttrykk ligger i bunn, sier Kjetil Wold i Anti & Grandpeople.
Les også: Ulvang i strupen på Northugs soloprosjekt
Wold har hjulpet langrennsløperen med å utvikle logoen. Northug er særdeles lukrativ for sponsorer og samarbeidspartnere.
Tidligere har idrettsprofiler som Bjørn Dæhlie og Kari Traa satset på egne merkevarer. I utlandet er David Beckham og Björn Borg kjent for det samme.