Her er utforkjøringen som får Froome til å skjelve i buksene
– Faller du i en sving, er det 300 meter ned, sier skremt rytter.
Torsdag er dagen alle sykkelfans har gledet seg til.
Da skal rytterne bestige den berømte og fryktede stigningen Alpe d'Huez ikke bare én gang, men to. Det skjer på den 168,5 kilometer lange 18. etappen.
Det har aldri blitt gjort før, men arrangøren så ikke det som noe hinder da de planla den mest spektakulære ruten de kunne tenke seg til rittets 100. utgave.
En som ikke gleder seg er Chris Froome.
På vei ned Alpe d'Huez første gangen, må nemlig rytterne navigere seg ned Col de Sarenne - en utforkjøring som har fått rytterne til å rase helt siden løypen ble offentliggjort.
Se video av utforkjøringen lenger ned i saken!
Les også: Contador: – Her kastet jeg nesten opp hjertet mitt
–Det er 150, 300 meter ned!
– Den utforkjøringen er svært, svært farlig. Jeg forstår det ikke - man kan bruke akseptable utforkjøringer. Denne er ikke akseptabel.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Skulle man punktere og falle i en sving, lander man ikke i graset. Det er 150, 300 meter ned! Laget vårt ble svært sjokkert da vi så dette.
Det sa Andy Schleck til den franske sportsavisen l'Équipe før starter på årets ritt.
Lillebror Schleck har aldri vært kjent som den mest grasiøse nedover, og frykter med rette at han kan tape både tid og helse når feltet dundrer ned fjellsiden i oppimot 90 kilometer i timen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOgså tempoverdensmester Tony Martin har langet ut mot arrangøren. Tyskeren gikk i bakken så det sang etter på årets første etappe, og er forståelig ikke lysten på en reprise.
– Det er uansvarlig å sende løpet ned der. Jeg ble negativt overrasket da jeg så veien. Den er gammel og smal og har ikke noe autovern. Du kan dette 30 meter nedover om du gjør en feil, skriver Omega Pharma-QuickStep-rytteren på sin hjemmeside.
Artikkelen fortsetter under annonsenSom om ikke veien er utfordrende nok i seg selv, er det meldt vær av den våte sorten når rytterne skal ta fatt på den.
Les også: Froome vant sekundstriden på tempoen
Les også: Rytterne forsvarer Froome
– Dette er ikke bestemors søndagstur
Skulle det bli regn, ser Froome helst at hele utforkjøringen blir droppet fra etappen. Det vil i så fall bety at feltet bare bestiger Alpe d'Huez én gang.
– Det ville vært trist å ikke klatre Alpe d'Huez to ganger, men sikkerheten er viktigst. Utforkjøringen er farlig nok som den er. Begynner det å regne, håper jeg arrangøren bestemmer seg for å droppe den.
– Det er en veldig skummel nedkjøring, og underlaget er langt fra jevnt. Det er heller ingen gjerder langs veien. Hvis man kjører utfor kanten er det langt ned, sa Froome etter onsdagens 16. etappe.
Saken fortsetter under videovinduet
Her kan du dømme selv. Slik ser veien ned fra Col de Sarenne ut:
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er meldt både store mengder regn og lave temperaturer på torsdag, men enn så lenge har arrangøren ikke offentliggjort at de vil forandre løypen. Det ble lagt ny asfalt på deler av den nesten 27 kilometer lange utforkjøringen før rittet, og Bjarne Riis, på sin side, mener det bare er å kjøre på.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Dette er et sykkelløp, ikke bestemors søndagstur. Rytterne må lære å sykle og stoppe å klage. Hør her: rytterne har kjørt ned farlige bakker 1000 ganger tidligere. De må bare være forsiktige og bruke bremsene, sa lagsjefen til Alberto Contador til dansk presse etter målgangen på onsdag.
Les også: Derfor måtte det store franske håpet bryte
De 21 hårnålssvingene
Skulle løyper forbli uforandret, er det en etappe som kan bli av det helt spektakulære slaget.
Alpe d'Huez går for å være et av sykkelsportens aller mest ikoniske fjell, og skal torsdag takles for 28. gang i Tour-historien.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe 21 hårnålssvingene gjør stigningen unik, og de 13,8 kilometerne med en gjennomsnittlig stigningsprosent på 7,9 gjør den smertefull. I sykkelmagasinet Procycling blir etappen kalt «den garantert viktigste og mest minneverdige etappen i årets ritt».
Saken fortsetter under videovinduet
Dette er Alpe d'Huez:
Les også: Sykkelekspert: – Touren er avgjort
Les også: Froome med klar beskjed til Contador
Legendariske bataljer
Mange episke slag har stått på Alpe d'Huez de siste 60 årene.
Første gang, i 1952, var det den ikke helt ukjente Fausto Coppi som triumferte, men etappen huskes kanskje best for at journalister ble sittende fast på toppen nesten et helt døgn.
Stigningen er også kjent som «det nederlandske fjellet» på grunn av de mange vinnerne fra det flate landet. Fra 1976 til 1989 var det en nederlender som kom først til topps hele åtte ganger, noe som gjør at det den dag i dag alltid er en hel bråte oransjekledde supportere som valfarter til fjellet når Tour de France kommer på besøk.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe senere år har kampene på Alpe d'Huez vært minneverdige, men akk så kontroversielle.
Den nå avdøde Marco Pantani kunne reise hendene i været både i 1995 og 1997, mens Lance Armstrong ble seierherren i 2001 og 2005 - seiere han naturligvis har blitt fratatt i ettertid.
Les også: Død Tour-vinner kan miste seieren
I 2003 var den senere dopingtatte Ibán Mayo i en klasse for seg, mens Fränk Schleck, også han ikke med den reneste samvittigheten, vant i 2006.
Franske Pierre Rolland vant sist rittet besøkte Alpe d'Huez, i 2011.