Norsk Tipping vurderer å trekke seg som Tippeligasponsor
Norsk Tipping sier nedgangen i TV-seere er i overkant av de fryktet. Spørsmålet er om tippeselskapet blir med videre som sponsor av eliteserien.
Norsk Tipping har vært ledende sponsor av norsk fotball i 65 år. I 22 år selskapet kjøpt navnerettighetene for eliteserien.
Det er Dagbladet som omtaler saken fredag.
Først etter harde forhandlinger ble partene enig om en ettårig forlengelse av avtalen i fjor. I underkant av 70 millioner skal avtalen være verdt. Allerede i år blir det nye forhandlinger.
– Men det er klart at seertall både på banen og foran skjermene eventuelt vil bli tema, sier Norsk Tippings direktør for kommunikasjon og strategi, Einar Busterud til Dagbladet.
Les også: Fotballens eget ansvar
Han innrømmer at overgangen til betalingsfjernsyn var en del av forhandlingene i fjor høst, men vil ikke forskuttere årets forhandlinger.
– Det må være et tankekors for fotballen generelt, ikke bare som sponsorobjekt. All idrett er avhengig av publikumsoppslutning, ikke bare på tribunene, men også gjennom seertall på TV, sier Busterud.
6 av 8 eliteseriekamper ble flyttet fra TV 2 til C More foran denne sesongen. TV 2 sender to kamper, men har ikke lenger ukens toppkamp.