Sponsorene misliker lave seertall

tallene faller: Færre ser norsk eliteseriefotball nå enn tidligere. Det bekymrer sponsorene. (Foto: Scanpix)
tallene faller: Færre ser norsk eliteseriefotball nå enn tidligere. Det bekymrer sponsorene. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Færre ser norsk eliteseriefotball. Det bekymrer sponsorene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Generelt sett er det bekymringsfullt at det er så lave seertall, sier Vidar Riseth til Dagbladet.

Den tidligere Rosenborg-spilleren er sponsorsjef i Rema 1000. Seks av åtte eliteseriekamper sendes denne sesongen på betalingsplattformen til C More. Før hadde TV 2 (sju kamper) og Max (én kamp) rettighetene.

– I fjor var Rosenborg – Brann hovedkamp på TV 2. Den ble sett av 500.000. Når du faller til 20.000 på samme kamp i år, er det dramatisk, sier Riseth.

Les også: Lave seertall uroer sponsorene

- Blir feil

Vålerenga spiller fortsatt uten hovedsponsor på drakten. DNBs logo er foreløpig mest synlig.

– Vi mener at norsk fotball fortjener å bli sendt på en bred norsk kanal. Det er vel ingen som er fornøyd med 20.000 seere på en av toppkampene i eliteserien, sier merkevare- og sponsorsjef Camilla Forberg.

Hun tror fortsatt lave seertall vil tvinge fram en reprising av norske fotballsponsorater. Norsk Toppfotball tar de lave tallene med fatning. De mener stadig flere følger kampene på nett og mobil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det går ikke an å sammenligne tall fra åpne kanaler og betalkanaler. Det blir helt feil, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Niels Røine til Dagbladet.

Lillestrøms serieåpning mot Sarpsborg ble sett av 4.000-5.000 seere på C More. Men det er ikke bare betalkanalen som har lave seertall. TV 2 merker også en nedgang i seertall på sine to kamper fra eliteserien.

Mister sponsor

Strømsgodset har leverte gode sportslige prestasjoner de siste årene, men nå må klubbenn på sponsorjakt etter sesongen.

Drammenserne mister nemlig NextGenTel som draktsponsor, skriver Dagbladet.

– Vi vil ikke drive denne type sponsoraktivitet i framtiden. Det har ingenting med fotballens TV-tall å gjøre.

Når det er sagt: Jeg deler de bekymringene de andre sponsorene kommer med, sier konserndirektør Eirik Lunde.