Lave seertall uroer sponsorene

BEKYMREDE SPONSORER: Flere av Branns samarbeidspartenere er bekymret for seertall-utviklingen for de tv-sednte kampene fra Tippeligaen. Her fra oppgjøret mellom RBK og Brann i andre serierunde. (Foto: Scanpix)
BEKYMREDE SPONSORER: Flere av Branns samarbeidspartenere er bekymret for seertall-utviklingen for de tv-sednte kampene fra Tippeligaen. Her fra oppgjøret mellom RBK og Brann i andre serierunde. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Branns samarbeidspartnere bekymret for utviklingen rundt fotballsendingene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun 90.000 tv-seere har benket seg ned for å se Brann i de tre første kampene i årets Tippeliga. Alle kampene har gått på betalkanalen C More Fotball - nå er Branns samarbeidspartnere bekymret.

- Vi følger disse seertallene nøye. Hvis jeg hadde representert en nasjonal aktør, ville jeg vært enda mer bekymret, men dette er ikke spesielt hyggelig, sier Sparebanken Vests viseadministrerende direktør Jan Erik Kjerpeseth til bt.no.

Hummel bekymret

For sponsorene er tv-eksponering viktig, men så langt har ikke Brann truffet hordene av de fotballinteresserte. C More har førstevalget av hvilke kamper de vil vise og alle de tre første kampene har vært med Brann i aksjon.

Brann–Vålerenga ble sett av 30.000, Rosenborg–Brann 20.000 og Brann-Molde 40.000. Totalt altså 90.000 mennesker.

Administrerende direktør i Assistco Sigmund Mårdalen, som importerer utstyrsleverandøren Hummels tøy til Norge, ønsker å få så bred eksponering av utstyret som mulig. Også han er bekymret for utviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er opptatt av at våre spillertrøyer skal bli bredest mulig eksponert, og det er ikke til å legge skjul på at vi ønsket oss noe annet enn C More, sier Mårdalen.

Les også: Slik ser du eliteseriefotballen i 2013

- Ikke vårt problem

Landssjefen for C More, Steinar Brændeland, ønsker at norske klubber skal ha en solid og god økonomi, men sier at kanalen ikke kan ta ansvar om klubbene skulle miste verdifulle inntekter som en følge av lave seertall.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Strengt tatt er det ikke vårt problem, sier Brændeland.

Brændeland viser til at C More betaler dyrt for avtalen de har inngått med Norsk toppfotball (NTF).

- Avtalen koster i våre øyne ekstremt mye. Jeg vil tro klubbene blir kompensert for eventuelt bortfall av sponsormidler gjennom at de får en større andel av disse pengene, sier Brændeland.

C More-sjefen er imidlertid ikke enig i at seertallene er svakere enn hva tilfellet var da TV2 sendte kamper på betal-TV.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har sett på tallene for de to første rundene, og hvis man ser på gjennomsnittlig antall seere gjennom kampene, er tallene ganske like, sier han.

Brændeland har imidlertid forståelse for at sponsorene ønsker bredest mulig eksponering gjennom et samarbeid med norsk toppklubber

Les flere Tippeliganyheter her.

ABC Nyheter har et samarbeid med C More om visning av høydepunkter fra Tippeligaen. Dette kan du se her