- Nedrykket er det beste som har skjedd ossOdd tjener fett på nedrykket

Fremtiden er så lys for Odd Grenland at direktør Per Morten Ihler må bruke solbriller. Årsak: Gode utsikter til opprykk, økte inntekter og suksess i cupen. (Foto: Tom W. Reiersen)
Fremtiden er så lys for Odd Grenland at direktør Per Morten Ihler må bruke solbriller. Årsak: Gode utsikter til opprykk, økte inntekter og suksess i cupen. (Foto: Tom W. Reiersen)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDegraderingen til Adeccoligaen betød ikke smalhans for Odd Grenland, snarere tvert i mot. - For oss mener jeg det er gull verdt å bygge oss opp igjen med suksess i 1. divisjon, sier direktør Per Mo

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- På mange måter er nedrykket det beste som har skjedd oss, sier Per Morten Ihler, direktør i Grenland fotball.

- Nedrykket skjedde en sesong da det var så mange andre positive ting på gang, med blant annet nytt tribuneanlegg og nye fasiliteter, at det simpelthen ikke var snakk om å justere ned verken budsjetter, forventninger eller det sportslige. Når nå resultatene har vært så bra som de er, så ser vi mer positivt på fremtiden enn på lenge, fortsetter han.

- Vi når målet

Å få flere på kamp er jobb nummer én. Dette er omdømmestyrt, og vi trenger å få hele Telemark med oss .30 poeng av 33 mulige i serien. Seier over rival Sandefjord og avansement til fjerde runde i cupen. Og i tillegg: et foreløpig publikumsgjennomsnitt på hjemmekampene på 5700

- Med de resultatene vi har hatt så langt, kommer vi til å toppe dette fremover. Dermed når vi målet for sesongen på 6000. Garantert, sier Per Morten Ihler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Direktøren mener det er duket for å justere seg opp enda et hakk, til for eksempel 10.000 på hver hjemmekamp. Det handler om merkevarebygging og det å få Odd Grenland til å bli et navn for alle telemarkinger.

- Å få flere på kamp er jobb nummer én. Dette er omdømmestyrt, og vi trenger å få hele Telemark med oss. Det skal være kult å gå i sort og hvitt, og det skal være stort å gå sammen med 10.000 andre på Odd-kamp. Neste år håper vi på et sted mellom 8000 og 10.000 tilskuere i snitt, sier Ihler, som tror alle de 13.000 setene er opptatt i løpet av en tre- til femårsperiode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Si at det kommer 3000 ekstra på hver kamp. Det blir nesten sju millioner i løpet av én sesong. Flere på kamp er nøkkelen til framgang, sier Ihler.

Økte inntekter

Nå får vi henvendelser til oss, det er nytt og en svært bekvem situasjon å være i. Grenland fotball-direktøren ser også et stort potensiale i økning i inntekter fra supportere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Her har vi i dag oppunder 1,5 millioner kroner, mens for eksempel Brann har 25 millioner. Da ser jeg ingen grunn til at ikke vi skal klare 10 millioner, sier han.

Ingen av de store samarbeidspartnerne sviktet da Odd rykket ned. Og per i dag er det enklere å selge seg inn enn noensinne, faktisk er det nesten ikke behov for det i det hele tatt.

- Nå får vi henvendelser til oss, det er nytt og en svært bekvem situasjon å være i, sier Ihler.

- Det er fremdeles en ledig plass på spillerdraktene, og den vil bli fylt opp i løpet av høstsesongen. Da må det være lov å håpe at vi om få år har et budsjett på mellom 150 og 200 millioner kroner, mot dagens 60 millioner.

Oppmerksomheten fra mediene har også økt kraftig. Så langt i år har klubben fått mer tv-tid og medieoppmerksomhet enn i hele fjor.

Og om det skulle være noen tvil: Klubben har budsjettert med opprykk.