Prøvde å selge rally-navnet

Prøvde å selge rally-navnet
Prøvde å selge rally-navnet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rally Norway AS jobbet for inntil en måned siden med å selge navnerettighetene til VM-runden. Pris: fem millioner. Kjøper: staten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Scanpix
Organisasjonen bak Norges VM-løp har allerede mottatt 23,5 millioner i støtte fra Stoltenberg-regjeringen. Men Rally Norway AS fikk nei da de ville selge dem navnerettighetene.

Pengene skulle gå til å holde liv i organisasjonen bak den norske VM-runden frem til et permanent norsk VM-løp kan være på plass i 2009.

- Vi tok kontakt for å slippe å selge navnet til for eksempel Statoil, sier styreleder Roar Forgaard i Rally Norway AS til ABC Nyheter.

Fra før har statsminister Jens Stoltenberg og idrettsminister Trond Giske bevilget 23,5 millioner kroner til helgens rallymesterskap og prøverunden i fjor. 19. oktober 2006 tok Rally Norway likevel kontakt med statsrådene Giske, Åslaug Marie Haga og Dag Terje Andersen og ba om et møte.

«Rally Norway vil da på en halv time presentere problemstillingene og diskutere hvilke muligheter som finnes for at staten kan bli vår finansielle støtte på 'Naming partner', for så å legge en god slagplan», het det i brevet. Ifølge daglig leder Even Wiger vil et navn a la «Rema 1000 rally» være for kommersielt for å opprettholde identiteten og eierskapet til løpet, som går i 15 kommuner i Hedmark og Oppland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Møtet ble avholdt på statsministerens kontor fire dager senere, og et endelig nei til å bli navnesponsor ble sendt 18. januar:

«I departementets vurdering er det lagt avgjørende vekt på at det for bevilgningene i 2005/2006 var en forutsetning at arrangementet skulle være selvfinansierende fra og med 2007 dersom man lyktes i å få tildelt flere VM-runder», skriver næringsminister Dag Terje Andersens statssekretær, Frode Berge, i et epost-svar til Wiger.

- I Sverige og Finland har man solgt navnet til VM-rundene til kommersielle selskaper, men vår policy er fortsatt å gjøre det vi kan for å holde rally-navnet rent, sier Forgaard i Rally Norway AS.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet, som eies med 50 prosent hver av Norges Bilsportforbund og Rally VM Invest AS , har ambisjoner om å sikre seg et årlig VM-løp på norske veier fra 2009. I år og neste år sjekker eieren av rally-VM, Det internasjonale motorsportforbundet (FIA), ut 22 løpskandidater. Foran 2009-sesongen får 16 av de 22 kandidatene ja til å bli tatt opp i mesterskapet på permanent basis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Et navnesalg til staten ville gitt oss penger til å opprettholde organisasjonen i pauseåret 2008, men nå ser vi på andre oppgaver vi kan påta oss. For vi regner med et positivt svar, og at Norge kommer med på rallykalenderen i 2009, sier styrelederen i Rally Norway AS.

Roar Forgaard påpeker at Norge og Sverige er de eneste landene som stiller med snø som underlag, og regner det som en fordel i søkerprosessen. Han anslår at Rally Norway AS kommer til å omsette 25-30 millioner i inneværende regnskapsår, som ender 30. juni 2007.

- Vi er et nonprofit-selskap som skal gå i balanse. Men vi håper jo at Rally VM Invest AS også går i balanse, og at områdene som har investert både tid og penger i løpet tjener på det.

Det er anslått at den årlige VM-runden i Sverige tilfører landets næringsliv vel 40 millioner svenske kroner.

ABC Nyheter har ikke lyktes med å få kommentarer fra Trond Giskes departement eller fra statssekretær Frode Berge.